Jag tycker inte det är lätt att veta vad som är klokast att rösta - ja eller nej till EMU. Efter att vi nu har ingått i EU i ett antal år så har man tyvärr konstaterat många brister med EU som institution, det kostar också mycket pengar att ingå i EU.
Ändå måste man nog inse att eftersom Sverige är med i EU (svenska folket röstade faktiskt ja till EU i demokratins namn) så bör vi fullfölja det som påbörjats. EMU är ju liksom en naturlig del av EU.
Men jag är ändå väldigt tveksam som det är läge att gå med nu, när så många EMU-länder uppvisar stora ekonomiska problem och inte kan hålla sin del av konvergenskraven.
Sen tror jag att vi norrlänningar, ofta glesbygdsbor, dessutom finner avståndet bli ännu större mellan beslutsfattarna och medborgarna. Många är de norrlänningar som brukar säga (kanske lite på skämt också) att Norrland borde bilda en egen stat! Sen är det ju allmänt känt att det är norrlänningarna som flyttat mest i detta land, främst i samband med "flyttlasspolitiken". Vi vill inte flytta söderut en gång till, vilket blir resultatet om penningpolitiken (höja och sänka räntan som stimulans i ekonomin) flyttas till Bryssel, utrymmet för egna beslut minskar så att finanspolitiken kräver sitt och därmed arbetslösheten ökar som den gjort i EMU-länderna!
Alla får givetvis tycka som de vill, men alla bör åtminstone utnyttja sin rätt att rösta i denna så viktiga fråga!
Med hälsning från Ann-Louise i Umeå