Mystisk diskussion detta för en som inte bor i Skåne. Visst bore det kul att bo på falsterbo näset eller varför inte på rivieran, men jag skulle inte byta det mot skönheten i Falbygden. Avseende sandjord är den överlägsen för övervintring av ömtåliga växter, om det inte är problem med sandstorm därnere?
Apropå palmerna i Skanör så visst är de symboler för ett annat klimat men det är knappast någon bedrift att odla väderkvarnspalmer som tål nedåt -18 om man har -13 som lägst på 20 år. Då är det mycket häftigare att odla äkta valnöt i Stockholm. Bor man i sydskåne så sitter ribban vid trädormbunkar och kålpalmer (Cordyline).
Äh, jag är nog bara avundsjuk. Nu när jag rest runt lite i Skåne så förstår jag vidden av hur mycket klimatet skiljer sig mellan södra och norra Sverige.
Intressant är att många ökenväxter som yucca knappt ses som härdiga i Skåne i äldre trädgårdsböcker när de under samma period odlades långt upp i norrland. Det finns nog många växter som bara de kan hantera lägsta temperaturen i norr trivs bättre där och övervintrar säkrare. Skiftningarna kring noll som finns i söder sliter hårt på vintergröna växter/perenner.
Sedan är det (nästan) faschinerande vad lite snö kan göra för lägsta temperaturen på natten. Nu när snön kommit har vi genast under -10C på natten, mot någon minusgrad som lägst tidigare nätter.
|