Jag kan bara hålla med Ralf om att 50,01% röstövervikt inte är att betrakta som ett demokratiskt val när det gäller grundlagsändrande beslut. Visst är våra folkomröstningar bara rådgivande, men i denna mycket samhällsomvälvande fråga borde folkets röster ha fått spela större roll. Jag tror att jag läst någonstans att en demokrati kännetecknas av att det krävs just kvalificerad majoritet i omröstningar som ändrar vår grundlag, vilket ju inte alls tillämpas i dessa viktiga frågor.
Vi skulle inte vara de enda länderna som väljer att bevara åtminstone delvis ekonomisk särart och någon självbestämmanderätt, inte går vi under för det. Man kan samarbeta även utan att vara med i EMU, vi stod ju utanför EU länge, inte sjönk vi likt en sten bara därför? Skrämselpropagandan är ful!
Att frågan återigen formulerats som att de som säger nej är bakåtsträvande och negativa är synd, man kan ju lika gärna säga att man säger ja till fortsatt (någorlunda) ekonomiskt självbestämmande och ja till fortsatt samarbete men med fortsatt insyn och nationell ekonomisk kontroll.
Vi nej-sägare är inte mer negativa än någon annan

, så det så! Vi är positiva till vårt ekonomiska självbestämmande, för lite av den varan har vi faktiskt kvar! Än så länge!