Smicker lönar sig alltid!
För att jobba som programmerare med foto som hobby är jag ganska dålig på att lägga ut bilder på trädgården, men i somras la jag upp några bilder på photobucket:
Ludvigs djungelträdgårdSå här års ser det inte riktigt lika frodigt ut, även om några vintergröna växter piggar upp.
Jag är övertygad om att övervintring börjar med ett bra mikroklimat och väldränerande jord (grus) i upphöjda bäddar. Hittills har jag inte skyddat fikon speciellt förutom upphöjd bädd och lite torra kvistar. Eftersom de inte tål speciellt låga temperaturer ca -14C mogen ved så fryser det som är ovan snön bort. Men fikon är ju en överlevnadskonstnär så de skjuter alltid på nytt. Kiwi har jag övervintrat genom att lägga ned och skotta sand över. Stenek verkar förvånansvärt tåliga. De 2 jag har skottar jag snö över. Samma sak gäller korkeken. Yuccor behöver inget skydd. Kejsarträd har jag skyddat med lite ris. Bambu är det bäst om man kan täcka med snö, men annars får man linda in dem med geotextil eller vinterfiberduk. Jättegunneror och jättelilja får lite (lönn)löv. Magnolia virginiana fick förra vintern lite granris runt foten. Kaktusar får inget skydd.
För första gången har jag i år satt ut en väderkvarnspalm. Den har jag lagt löv och granris runt ikring, och sedan täckt den med först fiberduk och sedan geotextil i dubbla lager. Ingen elvärme. Under samma skydd samsas blå passionsblomma (som övervintrade vintern 2004/2005 med lövtäckning), passiflora edulis, en frösådd Magnolia grandiflora, doftjasmin, och en liten Fatshedera x lizei. Det blir spännande att se vad som överlever?! Min Musa basjoo har jag satt en frigolitlåda över. Ingefäror kommer jag nog täcka med geotextil och isoleringsmaterial. Jag har två eukalyptus på friland, E. negelcta och E. debeuzevillei, de kommer jag trycka ned mot backen och täcka med geotextil och kanske extra fiberduk under som isolering. Känsligare perenner som agapanthus, eucomis, crocosmia, och kanske nån kanna kommer jag täcka med presenning och isolingsmaterial.
Så här på hösten är det mycket att göra. Får se vad jag hinner med. Det ska ju vara kul också. Grävde upp några kannor och min änglatryumpet idag, ca 2 m hög. Den ser frisk ut, men tyvärr lyckades jag nästan ringbarka den när jag skulle gräva upp den. Får se om den överlever. Lägsta hittills är -10C. Lite coolt att passionsblommorna ser helt oberörda ut.
Egentligen borde man ha en färdig plan för hur man på smidigaste sättet ska skydda varje växt, men så planerande är inte jag. Istället satsar jag på att föröka varje växt så att man har en ersättare på vårkanten.