Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växtzoner - odlingszoner, Stämmer odlingszonerna?
          Anna Tjernberg
          Inlägg 03-11-2006, 14:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 8 785

Hej!

Jag är journalist och söker lite information om problem med odlingzoner, växtzoner.
          Tycker du att odlingszonerna stämmer? Har du haft problem med de råd som ges om vad som passar var? Brukar då besluta dig för vad du ska köpa genom att titta på vilken odlingszon som den passar för?

Alla åsiker välkomna!

Mvh

Anna

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ludvig Johansson
          Inlägg 05-11-2006, 20:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 3 773

Smicker lönar sig alltid! biggrin.gif

För att jobba som programmerare med foto som hobby är jag ganska dålig på att lägga ut bilder på trädgården, men i somras la jag upp några bilder på photobucket:
          Ludvigs djungelträdgård

Så här års ser det inte riktigt lika frodigt ut, även om några vintergröna växter piggar upp.

Jag är övertygad om att övervintring börjar med ett bra mikroklimat och väldränerande jord (grus) i upphöjda bäddar. Hittills har jag inte skyddat fikon speciellt förutom upphöjd bädd och lite torra kvistar. Eftersom de inte tål speciellt låga temperaturer ca -14C mogen ved så fryser det som är ovan snön bort. Men fikon är ju en överlevnadskonstnär så de skjuter alltid på nytt. Kiwi har jag övervintrat genom att lägga ned och skotta sand över. Stenek verkar förvånansvärt tåliga. De 2 jag har skottar jag snö över. Samma sak gäller korkeken. Yuccor behöver inget skydd. Kejsarträd har jag skyddat med lite ris. Bambu är det bäst om man kan täcka med snö, men annars får man linda in dem med geotextil eller vinterfiberduk. Jättegunneror och jättelilja får lite (lönn)löv. Magnolia virginiana fick förra vintern lite granris runt foten. Kaktusar får inget skydd.

För första gången har jag i år satt ut en väderkvarnspalm. Den har jag lagt löv och granris runt ikring, och sedan täckt den med först fiberduk och sedan geotextil i dubbla lager. Ingen elvärme. Under samma skydd samsas blå passionsblomma (som övervintrade vintern 2004/2005 med lövtäckning), passiflora edulis, en frösådd Magnolia grandiflora, doftjasmin, och en liten Fatshedera x lizei. Det blir spännande att se vad som överlever?! Min Musa basjoo har jag satt en frigolitlåda över. Ingefäror kommer jag nog täcka med geotextil och isoleringsmaterial. Jag har två eukalyptus på friland, E. negelcta och E. debeuzevillei, de kommer jag trycka ned mot backen och täcka med geotextil och kanske extra fiberduk under som isolering. Känsligare perenner som agapanthus, eucomis, crocosmia, och kanske nån kanna kommer jag täcka med presenning och isolingsmaterial.

Så här på hösten är det mycket att göra. Får se vad jag hinner med. Det ska ju vara kul också. Grävde upp några kannor och min änglatryumpet idag, ca 2 m hög. Den ser frisk ut, men tyvärr lyckades jag nästan ringbarka den när jag skulle gräva upp den. Får se om den överlever. Lägsta hittills är -10C. Lite coolt att passionsblommorna ser helt oberörda ut. wub.gif

Egentligen borde man ha en färdig plan för hur man på smidigaste sättet ska skydda varje växt, men så planerande är inte jag. Istället satsar jag på att föröka varje växt så att man har en ersättare på vårkanten.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Anna Tjernberg   Växtzoner - odlingszoner   03-11-2006, 14:34
          askar   Ursäkta min nyfikenhet... men håller du på med någ...   03-11-2006, 14:43
          Anna Tjernberg   Nej, jag är inte i Umeå. Inte en undersökning pr...   03-11-2006, 14:48
          askar   Vilken tidning jobbar du på, eller...   03-11-2006, 14:51
          Eva 33c   Jag ser odlings-zoner som en "liten vink...   03-11-2006, 15:13
          Fenja   Sökfunktionen är visst trasig... men sök på odling...   03-11-2006, 16:45
          thomaswahlqvist   Varmare klimat blir det till våren. Eller menar du...   03-11-2006, 17:54
          Ophelia   Jag säger som eva, zonerna är en vink (och växtern...   03-11-2006, 19:48
          Leocarpus   Jag ska ärligt erkänna att jag vet inte helt vad o...   03-11-2006, 19:50
          zine   Tycker personligen inte att odlingzonerna stämmer ...   03-11-2006, 20:07
          Big Gardener   Växtodlingszoner är ett mycket grovt verktyg som f...   03-11-2006, 20:26
          Åsa, mälardalen zon 2   Zonerna är bara framtagna för ganska vanliga buska...   03-11-2006, 21:23
          flaxss   det ädna man behöver tänka på pere...   03-11-2006, 21:47
          Ludvig Johansson   Prata med skogshögskolan i Umeå. De har koll på hu...   03-11-2006, 23:01
          jegi   Så nu föryngrar sig adeln även i Norrland? Har de...   04-11-2006, 09:20
          thomaswahlqvist   Ludvig Ursäkta att jag avviker från ämnet. Hadde d...   04-11-2006, 13:02
          Ludvig Johansson   Jo du Jegi, den meningsbyggnaden hade jag inte fåt...   04-11-2006, 23:32
          zaaritha   Detta med klimatförändringar oroar mej rejält...   04-11-2006, 23:51
          jegi   Ludvig, jag tror att många av oss zonknäckare skul...   05-11-2006, 13:07
          jegi   Fina bilder Ludvig. Fast jag är inte så driven att...   05-11-2006, 23:46
          kerstin z5-6   Y filamentosa och Yucca baccata går bra i z5 om ...   06-11-2006, 11:43
          arno   Så nu föryngrar sig adeln även i Norrland? Har de...   06-11-2006, 12:05
          jegi   Okej Kerstin. Undrar dock hur det är med stambilda...   06-11-2006, 12:54
          Ludvig Johansson   Jag har två Yucca floribunda (korsning Y.gloriosa ...   06-11-2006, 13:24
          kerstin z5-6   Y Baccata -Den är frösådd -frö från Alplains (Kiow...   09-11-2006, 15:49

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 19:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon