Det är nog svårt att med säkerhet avgöra exakt var i Sverige klimatet är bäst för växtodling. Olika växter har olika behov och svagheter vilket gör att det som är optimalt klimat för den ena växten inte behöver vara det för den andra. Vissa behöver till exempel långa, varma, soliga somrar. Andra vill ha långa, milda höstar och ytterligare andra klarar starkt kyla men ogillar temperatursvängningar runt noll under vintern.
Malmö kan mycket väl ha Sveriges mildaste klimat, just på grund av att det är en stor stad som ligger i Sveriges varmaste hörn. Det kan ofta vara mer än tio grader kallare på slätten utanför Malmö under stilla, klara nätter på vintern. Jag skulle gissa att Mölle, som ligger på en halvö med Kullaberg i "ryggen", också har ett mycket bra klimat. Bra klimat har säkerligen också Ven mitt i Öresund och Hallands Väderö utanför Bjärehalvön. Fast Visby innanför ringmuren ligger nog också bra till! Där finns förmodligen Sveriges största apskräcksträd och många stora fikonbuskar. En hint om var klimatet är varmast kan man få genom att studera var just fikon kan växa och bli stora buskar som inte fryser ner. Här i Skåne har jag sett riktigt stora fikonbuskar i både Mölle och på Falsterbohalvön.
Nackdelen med Skåne är att kalla nordliga vindar kan nå i princip hela landskapet utan att värmas upp av havet. Öland och Gotland har fördelen att vara helt omgivna av vatten som kan mildra extrem kyla från alla vindriktningar så länge havet är isfritt.
|