Fina bilder Ludvig. Fast jag är inte så driven att jag känner igen alla. Musan var dock en. Det kanske man skulle prova. Apropå fikon så övervintrade jag en planta också. Den står i upphöjd bädd med jord och täcktes av en lövhög och sedan säckväv runt. Nu fanns det inget tak så snön lade sig ovanpå och smälte i omgångar, så lövhögen var mer is än löv. I alla fall så överlevde den vintern helt intakt! Men i min iver så tog jag bort löven redan i slutet på april och då dog några grenar.
Vad gäller kiwi så har jag inte vågat prova över vintern för min späda planta hade av någon anledning problem redan under sommaren.
Mitt enda försök den här vintern är ett nektarinträd och det tänkte jag inte täcka förrän framåt vårvintern. I o f s så har jag satt Ginkgo och lite druvor också men dom räknar jag inte.
När du säger yucca, vad menar du då? Yucca flaccida vet jag ju går här även om min inte blommat ännu.
Har du haft Kejsarträd ute en vinter redan?
Eucalyptus har jag hört gärna fryser tillbaka på vintern men att de växer så snabbt att man har dem mer som perenner på sina håll.
Trevligt att utbyta lite erfarenheter så här.
Du får gärna lämna rapport framöver åtminstone vad gäller väderkvarnspalmen och M grandiflora.
--------------------
Jerker i Gävle
|