CITAT (Hannele @ 05-11-2006, 23:00)
Om arbetet blir utfört, så vad spelar det för roll,
hur det utförs?

Oja, HUR spelar all roll i världen. Skulle du betala för en lunch om kocken låtit såsen skära sig och potatisen var halvrå? Skulle du köpa en gardin som inte är fållad snyggt? Skulle du köpa brödet även om det bara var halvgräddat? Vem som helst kan göra ett hafsjobb, jobbet blir utfört även då fast dåligt.
Och visst slarvar folk när de har bråttom till något. Bästa tiden att få igenom sin bil genom bilprovningen är strax före lunch. Jag fick igenom min volvo från 1977 bara för att besiktningsmannen var hungrig och ville gå på lunch (för några år sedan). Hade han varit uppmärksam hade han sett rosten och alla andra efl, nu fick jag ett par ettor sen fick jag åka. Gjorde han ett bra jobb, nej. Han gjorde sitt jobb, även om det kan diskuteras, men inte bra.
Och nej, jag skulle inte betala lön för rök-tid -eller kaffepauser- som arbetsgivare eftersom den anstllde de facto inte just då arbetar. Om den anställde jobbar 8 timmar ska de ha lön för det, naturligtvis. Men vill den anställde ha raster som inte är avtalsreglerade får de väl jobba in det då, svårare är det inte.
Så har det alltid funkar där jag varit anställd, och på den tiden rökte jag. Jag tyckte aldrig det var
konstigt eller fel att jag inte fick lön när jag inte arbetade. Kanske bara jag som är felfuntad