|
Hej Ja brukar inte reagera på saker men det här med löneavdrag för rökare  gör mig så jävla arg, varför ska dom alltid hacka på rökare????? På mitt skift på jobbet är vi inte många som röker,2st tror ja, och vi går inte och röker mer än vad andra går och dricker kaffe, men dessa är det inga som "hackar" på. VARFÖR? En del av dessa går ju och dricker kaffe mer än vad vissa rökar, och de bryr inte ja mig om så länge ingen "hackar" på mig MVH Catarina
Vi rökare får slå oss i hop och utropa en ny stat, så kan vi åtminstone stämma antirökhysterikerna för hets mot folkgrupp!! Mvh Fenja
Röka en cigg tar ca 10 min,gångra det med antalet/dag Inte alla, men väldigt många rökare jobbar kortare tid än ickerökarna. Löneavdrag tycker jag är helt OK.
Blomstertanten
05-11-2006, 19:33
CITAT (askar @ 05-11-2006, 19:31) Röka en cigg tar ca 10 min,gångra det med antalet/dag Inte alla, men väldigt många rökare jobbar kortare tid än ickerökarna. Löneavdrag tycker jag är helt OK. Så dom som är rökare men inte röker på arbetstid ska oxå straffas ??? Är det inte straff nog att det inte är bra för hälsan att röka ?
CITAT (Blomstertanten @ 05-11-2006, 19:33) CITAT (askar @ 05-11-2006, 19:31) Röka en cigg tar ca 10 min,gångra det med antalet/dag Inte alla, men väldigt många rökare jobbar kortare tid än ickerökarna. Löneavdrag tycker jag är helt OK. Så dom som är rökare men inte röker på arbetstid ska oxå straffas ??? Är det inte straff nog att det inte är bra för hälsan att röka ? Så klart att de inte ska straffas om de inte röker under arbetstid. Sedan har du ju alltid rättighet att röka på dina raster.
10 min för en cigarett  de tror ja inte. Inte för mig ialla fall! Hur lång tid tar det att dricka en kopp varmt kaffe???? Och en del tar ju även en kaka till, ska dessa också ha löneavdrag? Så summan av kardemumman är att både dom som dricker kaffe och dom som röker borde i så fall få löneavdrag. MVH Catarina
Skulle inte rökarna få lägre löneökningar också? Mvh Fenja
Blomstertanten
05-11-2006, 19:38
Men löneavdrag är ett väl ett sorts straff ???? Och du askar tyckte ju att det va okej med löneavdrag
Blomstertanten
05-11-2006, 19:40
Kanske löneavdrag för dom som har magproblem oxå ?
Snöflinga
05-11-2006, 19:40
Vet inte hur det är nuförtiden, men när jag var rökare så tog vi kaffekoppen med oss till rökrummet eller ut på fikarasterna. Förenade onytta med nöje s.a.s.
CITAT (askar @ 05-11-2006, 19:31) Röka en cigg tar ca 10 min,gångra det med antalet/dag Inte alla, men väldigt många rökare jobbar kortare tid än ickerökarna. Löneavdrag tycker jag är helt OK. Snälla!!! vart hittar jag dom ciggen?? och är dom dyrare än dom det tar 3-4 minuter att röka??  Näe, skämt åsido, jag tycker faktiskt att det är ren hetsjakt på oss rökare, vi behöver inte bli värre straffade än vi redan är. Vi betalar skyhöga skatter på våra pinnar, vi får betala med vår hälsa, och stå ute i regn, rusk och snöstormar sen dom tog bort alla rökrum på arbetsplatserna.
CITAT (Blomstertanten @ 05-11-2006, 19:40) Kanske löneavdrag för dom som har magproblem oxå ?  Ja kanske det, det finns ju dom som sitter länge på toa också, vart ska vi dra gränsen? De är alltid ett hackande på rökaren MVH Catarina
Blomstertanten
05-11-2006, 19:43
Är jakt på rökare tillåtet så här års ?
Tycks vara tillåten året runt MVh Catarina
Det är väl tillåtet jämt vad jag förstår.... Mvh Fenja
CITAT (mittas @ 05-11-2006, 19:37) 10 min för en cigarett  de tror ja inte. Inte för mig ialla fall! Hur lång tid tar det att dricka en kopp varmt kaffe???? Och en del tar ju även en kaka till, ska dessa också ha löneavdrag? Så summan av kardemumman är att både dom som dricker kaffe och dom som röker borde i så fall få löneavdrag. MVH Catarina Måste stämpla ut Uddevalla kommun tillämpar flextid och de som vill gå ut och röka på arbetstid måste stämpla ut. - Om det fattas arbetstid i slutändan blir det löneavdrag, förklarar Håkan Kragnert. Flera andra kommuner i Västsverige är inne på samma linje.
Samma regler bör så klart gälla för "stulna" kafferaster. Däremot tycker jag det är fel att de skulle få lägre lokala lönepåslag. Blomstertanten Du missförstod mitt svar... Löneavdrag skulle rökare få om de lämnade arbetsplatsen för en rökpaus.
CITAT (askar @ 05-11-2006, 19:31) Röka en cigg tar ca 10 min  Jisses! Själv röker jag en cigg på 1-2 minuter om det är brådis. 10 minuter tar det nog om ciggen är en meter lång
CITAT (Snöflinga @ 05-11-2006, 19:40) Vet inte hur det är nuförtiden, men när jag var rökare så tog vi kaffekoppen med oss till rökrummet eller ut på fikarasterna. Förenade onytta med nöje s.a.s.  Precis, så har det väl eg alltid varit. Där våra barn och resp jobbar, skulle de inte ha en chans att gå ut och röka på arbetstid... om de vore rökare. Inte heller får någon ta extra kafferaster.
Vad folk gör på raster och fritid är upp till dem men om jag skulle anställa någon för att göra ett jobb vill jag betala lön för utfört arbete, inte för att de ska stå och puffa. Kollektivavtalen reglerar rasterna, läs igenom dem och puffa på er egen tid. Den tid man får lön för är nämligen inte ens egen, den är köpt och betalas av arbetsgivaren.
(Edit: Det gäller f ö fritidssurfande, privatprat i telefon och kaffedrickande också. Rätt ska vara rätt.)
Björken
05-11-2006, 20:12
Snart blir det säkert skottpengar på oss rökare.
Jag håller fullständigt med om att man inte kan hålla på och springa från på arbetstid för att röka. Skulle inte heller vilja anställa någon som inte arbetar den tid de får betalt för, men det är svårt att hålla koll på om någon stannar upp hos en kollega för att snacka en kort stund om något annat än det som tillhör jobbet eller smyger iväg på toan för att få en stunds ro.
Men om man ger sig ut för att röka så syns det.
Här nere inför en av grannkommunerna förbud mot rökning under arbetsdagen alltså även på dina raster får du inte röka och om du ertappas med att röka så får du en varning av chefen och i förlängningen så ansåg de att man kunde få sparken. Men hur det blir med det sistnämnda är en facklig fråga. Så snacka om att driva hetsjakt på rökare.
CITAT (Björken @ 05-11-2006, 20:12) Här nere inför en av grannkommunerna förbud mot rökning under arbetsdagen alltså även på dina raster får du inte röka och om du ertappas med att röka så får du en varning av chefen och i förlängningen så ansåg de att man kunde få sparken. Men hur det blir med det sistnämnda är en facklig fråga. Så snacka om att driva hetsjakt på rökare. Förbjudet att röka på rasterna?  Hur motiverar de det? Det kan omöjligt vara lagligt med såna förbud...
CITAT (LadyG @ 05-11-2006, 18:52) Vad folk gör på raster och fritid är upp till dem men om jag skulle anställa någon för att göra ett jobb vill jag betala lön för utfört arbete, inte för att de ska stå och puffa. Kollektivavtalen reglerar rasterna, läs igenom dem och puffa på er egen tid. Den tid man får lön för är nämligen inte ens egen, den är köpt och betalas av arbetsgivaren.
(Edit: Det gäller f ö fritidssurfande, privatprat i telefon och kaffedrickande också. Rätt ska vara rätt.) Håller med till 100%. Det finns f.ö. nikotintuggummi att ta till om suget blir för stort mellan rasterna.
CITAT (Reserv @ 05-11-2006, 20:40) Snälla!!! vart hittar jag dom ciggen?? och är dom dyrare än dom det tar 3-4 minuter att röka??  Näe, skämt åsido, jag tycker faktiskt att det är ren hetsjakt på oss rökare, vi behöver inte bli värre straffade än vi redan är. Vi betalar skyhöga skatter på våra pinnar, vi får betala med vår hälsa, och stå ute i regn, rusk och snöstormar sen dom tog bort alla rökrum på arbetsplatserna. Oj, man kan ju undra varför man inte ägger av med att röka?!?!
CITAT (Anne R @ 05-11-2006, 20:26) Oj, man kan ju undra varför man inte ägger av med att röka?!?!  I mitt fall för att jag VILL röka! Mvh Fenja
CITAT (Tezzla @ 05-11-2006, 20:15) Förbjudet att röka på rasterna?  Hur motiverar de det? Det kan omöjligt vara lagligt med såna förbud... Arbetsgivaren kan såklart förbjuda rökning på arbetsplatsen (inklusive ute-platser), men, lämnar man arbetsplatsen så kan man givetvis röka på rasterna. Fast i praktiken är det väl bara lunchrasten som är aktuell som 'fritid' då den inte är betald. Fast jag vet inte. Jag tycker tvärtom att det ibland varit hetsjakt på oss icke-rökare...jag jobbade ett tag på en restauranganläggning, och när jag tog rast och satt och drack cola...då kom chefen jämt och undrade varför jag inte jobbade (jag jobbade ute, så han såg mig bara när jag hade rast...)...rökarna däremot fick bolma bäst de ville på inofficiella raster på 3-4 minuter. Jag tycker inte att rökare ska ha lägre lön, däremot ska en rökare som tar sammanlagt 20 minuter _extra_ rast per dag för att röka absolut inte ha full lön.
*Stintan*
05-11-2006, 20:39
Och det är inte bara arbetrsgivare som bedriver hetsjakt på rökare även nära o kära ägnar sig åt sånt fast kanske av annan anledning. Det är legitimt att hacka på rökare för att det är skadligt men att säga att så mycket arbetstid går bort är en överdrift.
Blir lite full i skratt när det talas om raster för att man när man är på jobbet ska jobba och inget annat. Bara här på forumet har det ju klart och tydligt talats om att man sitter på jobbet och snackar på Odla. Det finns säkert måånga som sitter o surfar privat på arbetstid. Säkert mycke längre stunder än dom få minuter en rökare tar rast.
CITAT (Stintan43 @ 05-11-2006, 20:39) Blir lite full i skratt när det talas om raster för att man när man är på jobbet ska jobba och inget annat. Bara här på forumet har det ju klart och tydligt talats om att man sitter på jobbet och snackar på Odla. Det finns säkert måånga som sitter o surfar privat på arbetstid. Säkert mycke längre stunder än dom få minuter en rökare tar rast. PRECIS!
Beror väldigt väldigt mycket på vilket jobb man har också. Orättvist? Tja, så är det ju ordnat här i världen. Står du vid löpande bandet på Scania kan du inte ta rökpaus hur som helst, än mindre chatta på dator. Har du ett kontorsjobb, där du delar av dagen väntar på samtal exempelvis, ja, då kan du ju fortfarande sköta ditt jobb precis lika bra trots att du både chattar och kollar forum. Bara du tar och hanterar samtalen när de kommer.
CITAT (Tezzla @ 05-11-2006, 20:44) CITAT (Stintan43 @ 05-11-2006, 20:39) Blir lite full i skratt när det talas om raster för att man när man är på jobbet ska jobba och inget annat. Bara här på forumet har det ju klart och tydligt talats om att man sitter på jobbet och snackar på Odla. Det finns säkert måånga som sitter o surfar privat på arbetstid. Säkert mycke längre stunder än dom få minuter en rökare tar rast.
PRECIS! *nickar* Mvh Fenja
CITAT (Stintan43 @ 05-11-2006, 20:39) Blir lite full i skratt när det talas om raster för att man när man är på jobbet ska jobba och inget annat. Bara här på forumet har det ju klart och tydligt talats om att man sitter på jobbet och snackar på Odla. Det finns säkert måånga som sitter o surfar privat på arbetstid. Säkert mycke längre stunder än dom få minuter en rökare tar rast. Eftersom jag är min egen kan jag bestämma sådant själv. Alla har inte den förmånen. Orättvist? Inte mer orättvist än livet brukar vara. Håller med Pirum f ö, det är fullt möjligt att surfa in på Odla medan man funderar på något arbetsrelaterat när man sitter på kontor men det är inte lika lätt eller ens lämpligt att komma ifrån löpande bandet.
*Stintan*
05-11-2006, 21:18
Har själv jobbat på kontor så visst vet jag att det är fullt möjligt å andra sidan fanns det annat jobb att sköta medans man väntade samtal så bara för att möjligheten finns är det väl inte så säkert att det är lämpligt. Att livet inte är rättvist vet jag såklart men det var inte frågan. Jag tycker inte rökare ska ha löneavdrag. Och jag tycker att ska man röka får man göra det på sina raster. Själv har jag inga raster längre utan kan göra precis som jag vill
CITAT (Tezzla @ 05-11-2006, 19:44) CITAT (Stintan43 @ 05-11-2006, 20:39) Blir lite full i skratt när det talas om raster för att man när man är på jobbet ska jobba och inget annat. Bara här på forumet har det ju klart och tydligt talats om att man sitter på jobbet och snackar på Odla. Det finns säkert måånga som sitter o surfar privat på arbetstid. Säkert mycke längre stunder än dom få minuter en rökare tar rast.
PRECIS! Visst är det så, och då ska ju egentligen det också "registreras" precis som privata telefonsamtal, taskig festblåsa o.s.v. Och så dom som på nåt vis alltid lyckas sega ut på sina kafferaster med en massa "jag-ska-bara" och har satt det i system. Man kan ju inte bara plocka ut en liten grupp och särbehandla dom negativt. Det är ju bara att bädda för konflikter.
MrNorth
05-11-2006, 22:06
Jag har inte förstått problemet? Vad spelar det för roll om man är rökare eller inte samma regler gäller för alla. Om du på din rast väljer att ta en cigg eller att surfa på aftonbladet en kvart så ska väl ingen lägga sig i det?
Jag jobbar på kontor, vi har en BETALD rast en kvart på förmiddagen och en kvart på eftermiddagen. Vill vi stå o hänga i fikarummet på övrig tid så får vi vackert gå och stämpla ut... samma sak gäller ju självklart för rökare också. Om de måste röka mer än vid dessa tillfällena så får de ju gå och stämpla ut??! Det är väl ändå klart som korvspad. Det står ibland folk i rökrutan som jag går förbi och jag förutsätter att antingen tar de den betalda rasten eller så har de stämplat ut. Om inte så får ju chefen ta itu med det som vilket annat diciplinärende som helst. Att göra skillnader på rökare o ickerökare är inte relavant tycker jag. Varför hålla på med sånt som löneavdrag för endast rökare? Missköter du ditt jobb så är det helt ok med löneavdrag, men det gäller ju alla människor inte bara rökare???? Eller har jag missuppfattat det hela totalt?
/Henrik
Nä så kan man inte göra tycker jag. Däremot kan man ha ett förbud mot att röka under arbetstiden. Det är ju inte mer än rättvist. Jag hade en ungdomsplats på ett sjukhem en gång där ett äldre biträde ansåg att jag skulle duka fram middagen och ta upp alla rullstolsbunda patienter själv , medan hon satt i rökrummet och rökte. Har också varit med om att jobba natt tillsammans med en som ständigt och jämt skulle springa ut och röka, man blir ganska ensam om jobbet då.  Så jag tycker det är rimligt att kräva att man arbetar under arbetstiden.
CITAT (Fenja @ 05-11-2006, 20:28) CITAT (Anne R @ 05-11-2006, 20:26) Oj, man kan ju undra varför man inte ägger av med att röka?!?!  I mitt fall för att jag VILL röka! Mvh Fenja Har man sett vad rökning kan ställa till med beträffande lungemfysem och KOL; så tror jag att ingen vill röka. Men, det var inte det frågan handlade om. Vänd på det istället. Premiera de som inte röker.
Hannele
05-11-2006, 23:00
CITAT (LadyG @ 05-11-2006, 19:52) Vad folk gör på raster och fritid är upp till dem men om jag skulle anställa någon för att göra ett jobb vill jag betala lön för utfört arbete, inte för att de ska stå och puffa. Du säger lite emot dej själv. Om arbetet blir utfört, så vad spelar det för roll, hur det utförs?
CITAT (Hannele @ 05-11-2006, 23:00) Om arbetet blir utfört, så vad spelar det för roll, hur det utförs?  Tro mig, på mitt jobb har det stor betydelse hur arbetet utförs.
Hannele
05-11-2006, 23:10
CITAT (Scrollan @ 05-11-2006, 23:05) CITAT (Hannele @ 05-11-2006, 23:00) Om arbetet blir utfört, så vad spelar det för roll, hur det utförs? :blink: Tro mig, på mitt jobb har det stor betydelse hur arbetet utförs.  Hetr du LadyG?
CITAT (Hannele @ 05-11-2006, 23:10) CITAT (Scrollan @ 05-11-2006, 23:05) CITAT (Hannele @ 05-11-2006, 23:00) Om arbetet blir utfört, så vad spelar det för roll, hur det utförs?  Tro mig, på mitt jobb har det stor betydelse hur arbetet utförs.  Hetr du LadyG?  Nej, gör du?
*Stintan*
05-11-2006, 23:56
Gammal inbiten rökare som jag är så kanske det är dags att titta lite på hur det har sett ut över tiden. Ännu på sjuttiotalet talades det inget om hur skadligt det var att röka. Där satt och stod folk på sina arbetsplatser och rökte överallt. Glömmer aldrig vilket ramaskri det blev när det på min arbetsplats bestämdes att det skulle vara rökfria sammaträden. Fortfarande röktes det i arbetsrummen, väntrummen ja i princip överallt. Att jag fick två friska välmående barn istället för böcklingar kan så här i efterhand betraktas som ett mindre under. Sen har antirökkampanjen accelererat sedan någon gång på åttiotalet och hetsjakten var ett faktum men blev värre och värre med åren. Men i ärlighetens namn så har väl de flesta rökare också med tiden visat mer och mer hänsyn till ickerökare, ja inte alla förståss men många. Och massor med folk har slutat röka så idag är vi ju inte så många kvar. Ett utdöende släkte tror jag. Ja det är ju farligt att röka och jag vet att jag borde sluta men jag är lite sån att ju mer man tjatar och hotar desto mer obstinat blir jag och gör således tvärtom. Och jag tror inte jag är ensam om att vara sån. Positiv peppning är vad som behövs, inte pekpinnar och hot. Ett eventuellt löneavdrag skulle tror jag inte ha någon som helst betydelse. Den som vill röka skulle säkert ta det också och då skulle ju heller ingen kunna klaga på att rökaren går ut o tar några bloss. säger en som bör och försöker sluta röka hela tiden
CITAT (Hannele @ 05-11-2006, 23:00) Om arbetet blir utfört, så vad spelar det för roll, hur det utförs?  Oja, HUR spelar all roll i världen. Skulle du betala för en lunch om kocken låtit såsen skära sig och potatisen var halvrå? Skulle du köpa en gardin som inte är fållad snyggt? Skulle du köpa brödet även om det bara var halvgräddat? Vem som helst kan göra ett hafsjobb, jobbet blir utfört även då fast dåligt. Och visst slarvar folk när de har bråttom till något. Bästa tiden att få igenom sin bil genom bilprovningen är strax före lunch. Jag fick igenom min volvo från 1977 bara för att besiktningsmannen var hungrig och ville gå på lunch (för några år sedan). Hade han varit uppmärksam hade han sett rosten och alla andra efl, nu fick jag ett par ettor sen fick jag åka. Gjorde han ett bra jobb, nej. Han gjorde sitt jobb, även om det kan diskuteras, men inte bra. Och nej, jag skulle inte betala lön för rök-tid -eller kaffepauser- som arbetsgivare eftersom den anstllde de facto inte just då arbetar. Om den anställde jobbar 8 timmar ska de ha lön för det, naturligtvis. Men vill den anställde ha raster som inte är avtalsreglerade får de väl jobba in det då, svårare är det inte. Så har det alltid funkar där jag varit anställd, och på den tiden rökte jag. Jag tyckte aldrig det var konstigt eller fel att jag inte fick lön när jag inte arbetade. Kanske bara jag som är felfuntad
Jag har haft ett par jobb där mina rökande arbetskamrater garanterat har tagit rökpauser på 30 minuter varje dag utan löneavdrag. Att bara gå iväg och ta en paus i arbetet utan att röka var inte accepterat. Rökning och toalettbesök var de enda legitima skälen att inte jobba. Vi som inte rökte ställde märkligt nog upp på detta.
Hej Där ja jobbar så finns den en rökkur, och ibland mellan rasterna går ja dit och röker, även min arbetskamrat som inte röker följer med dit in, vi slipper allt buller när vi går in där. Nu är de så att vi jobbar på fabrik, inte löpande band stuket sån tur är  vi har det rätt så fritt även om vi ibland inte sitter ner mer än när vi äter  såna dagar är inte roliga, ibland hinner man faktiskt inte ens gå in i rökkuren mellan rasterna!!!!!!!!! Men dom här som dricker kaffe måste gå i från fabriken, detta hinner dom alltid med  och även dessa som sitter och surfar på datorerna medans andra sliter "häcken" av sig, dessa borde ju också ha löneavdrag!!!!!! Ett väldigt tjat om att man ska sluta röka. Detta är kanske inte så lätt för alla. Ni som dricker káffe, försök sluta med det  . Oj nu driver ja hetsjakt på kaffedrickar MVH Catarina
Om man tar rast på jobbet utöver de fastställda rasterna ska man givetvis ha löneavdrag. Om man sen röker, utför yoga, shoppar etc. på den rasten spelar ingen roll.
Det fåtal som röker på min arbetsplats tar ca. 10 minuters paus 5-6 ggr om dagen utöver de fastställda rasterna. Det är 5 timmar i veckan. Undrar om det är OK att jag som inte tar de här rasterna istället sparar ihop den tiden och går hem klockan 11 på fredagen istället för fyra?! Jag menar, får inte de andra löneavdrag så ska väl inte jag ha det?!
AnnammA
06-11-2006, 09:54
Jag är ickerökare, och periodvis har jag svårt att tåla rök pga min astma. Jag hetsar inte mina rökande arbetskollegor, men jag har ickefrökande kollegor, som gör det...(Jag tycker att var och en får fritt bestämma om han/hon vill röka.) Däremot har väl jag upplevt diskriminering av oss ickerökare när det gäller att ta paus, för det är faktiskt så att det är/känns mer giltigt att ta en paus om man ska röka...Och det är snett!
Hälsn
AnnA
Hannele
06-11-2006, 09:58
CITAT (AnnammA @ 06-11-2006, 09:54) Däremot har väl jag upplevt diskriminering av oss ickerökare när det gäller att ta paus, för det är faktiskt så att det är/känns mer giltigt att ta en paus om man ska röka...Och det är snett! Ja, jag har blivit tillsagd av en rökare att inte bara sitta där... när andra rökte. Och för riktigt länge sedan fick vi icke-rökare alltid stanna och vakta avdelning, medans rökare rökte.
på vår arbetsplats, infördes det så, att när rökarna tog en rökpaus, tog ickerökarna en "kakapaus"...det vill säja dom satte sig ner och sträckte på sig, vila de lite, tog ett glas vatten,,,whatever....dom tog en micropaus helt enkelt också... inget gnäll för att rökarna fick flera raster...(det var det som spökade...orättvisan).....och inget löneavdrag...
anne-li i olofstorp
06-11-2006, 10:13
"Förstår inte diskussionen", i Arbetsmiljölagen och i Arbetstidslagen samt i de flesta kollektivavtal står det att arbetsgivaren skall skapa möjligheter att under betald arbetstid erhålla nödvändiga PAUSER. Paus = uppehåll under betald arbetstid, rast = obetald tid, d v s fritid, då man gör vad tusan man vill. Kan till och med gå hem om det är praktiskt möjligt. I dagens arbetsliv är takten så hårt uppdriven att vi alla måste slå vakt om de få rättigheter vi har att pusta på arbetstiden också. Jag vet en person som fick problem med njurarna när han inte fick gå på toa som han behövde och så får det inte vara!!!
Hannele
06-11-2006, 10:14
CITAT (anne-li i olofstorp @ 06-11-2006, 10:13) Jag vet en person som fick problem med njurarna när han inte fick gå på toa som han behövde och så får det inte vara!!!  På McDonalds fick dottern inte ens gå och kissa på fem timmar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|