CITAT (Tezzla @ 06-11-2006, 09:27)
Ähh, det är bara att inse att detta fåniga förslag är ännu ett led i att jaga rökare. Ville man på allvar att folk skulle arbeta mer så skulle man granska ALLA, inte bara rökare. För det är ju knappast så att just rökare har monopol på att slappa på jobbet. Många här har t.ex. gett exempel på rökare som gått ifrån och inte gjort sitt jobb, det har jag med, men jag har precis lika många exempel på ickerökare som gjort och gör detsamma.
Jag är rökare och använder ca 20 min/dag till detta. Av dessa 20 min. sker 5 min. på min lunch. Jag surfar aldrig på mitt arbete om jag inte måste för arbetets skull. Mejlar aldrig privat heller på arbetstid det gör jag hemma. Mina arbetskamrater som inte röker dricker kaffe minst lika ofta och längre i pausutrymmet eller vid sitt skrivbord och passar då även på att surfa.
Om man sitter som jag ca 8 timmar framför en dataskärm så måste man ta raster då och då för att rensa huvudet.
Efter denna lilla rast på ca 5 min/gång gör att man utför sitt arbetet betydligt bättre.
Arbetar som skyddsombud och beordrar mina arbetskamrater att de MÅSTE ta raster för vår arbetstid består mest av datorarbete och då skall de gå ut från sitt kontor inte ta med sig kaffet in och fortsätta arbeta. Chefen har godkänt detta också p.g.a. av arbetets art. Det går betydligt lättare att utföra jobbet mera tillfredsställande efter en kort paus.
Att förbjuda är inte den rätta vägen för en inbiten rökar trots att vi vet att det är farligt blir det bara värre. Det arbetsgivarna borde göra och gör på en del platser är att erbjuda rökare en studiecirkel (avvänjningskurs) tillsammans med företagshälsovården.
Bara för att rökning är farligt berättigar inte det till löneavdrag utan då ska alla ha det som utför något "privat" på arbetstid det är min åsikt.
Jag kallar det för mobbing och så får väl arbetsgivaren anställa icke rökare då.