CITAT (Katti med torpet @ 07-11-2006, 16:53)
Gödsla kan man ju förvisso göra flytande men hur blir det med tillförsel av organiskt material? De stackars maskarna har väl inte en chans att ta sig igenom 1 dm grus, speciellt inte om man har markduk.
Man kanske får inrikta sig på att göra om rabatten då och då, dvs skyffla undan gruset, lyfta på duken gräva om och tillföra dynga och annat godis och så på med allt igen. Behöver man bara göra det vart annat år och istälelt slipper rensa ogräs däremellan kanske det är värt det?
Vad tror ni?
Vet ni föresten hur sniglar trivs i rabatter med sten?
Erbjuder det bra gömställen för dem eller ogillar de materialet. Misstänker att de inte älskar skarpt småkross men sjösten kanske inte är några problem? Erfarenheter mottages.
Om jag förstått saken rätt så ska man vara sparsam med gödsel till prydnadsgräs. För mycket gödsel också gräsmattegödsel så blir gräset inte lika stabilt och lägger sig gärna ner. Gäller kanske inte alla gräs men många har sin naturliga växtplats på magrare jordar. Jag har inte gödslat mina gräs däremot är jag noga med dräneringen.
Rundad natursingel/sjösten har jag på en del partier och där brukar sniglarna inte krypa, men dom kan säkert
Har också tänkt plantera i natursingeln (stora gräs). Tänker se till att jorden är hyfsad och blanda i grus för dränering och skyffla tillbaka singeln ca 1 dm tjockt.
Får väl passa med vattning första tiden. Sen får det klara sig själv.
Kanske bra att välja växter som inte behöver få massa dynga och godis varje år.
/Ewa