Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Grustäckt rabatt, hur göra?
          Katti med torpet
          Inlägg 07-11-2006, 10:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Jag har ibland sett rabatter som har grus istället för marktäckare mellan växterna. Tycker det är ursnyggt om man t.ex. vill ha en lite stramare stil där ett fåtal pampiga växter (t.ex. höga gräs och likn) får spela huvudrollen utan att drunkna i ett gytter.

Frågan är hur man gör rent praktiskt. Det är ogräsrensningen jag bekymrar mig för. Skall man ha en duk mellan jorden och gruset för att undvika sammanblandning? Hur får man bort nedfallna löv och likn på hösten, är det handplockning som gäller? För tyvärr måste det ju vara välstädat om en så'n rabatt skall se bra ut ... hm, kanske inte var något för mig i alla fall tongue.gif

Ni som har erfarenheter av att odla i grus, hur gör ni? Alla alpinister måste väl ha samma problem antar jag.

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-11-2006, 19:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Jag har ett väldigt varierat växtval , många tror att "grus" (alltså naturgrus inte sjösten ) är "sterilt -det är det inte

-Massor av mineraler och spårämnen som växterna behöver finns i gruset -se på artrikedomen i grusskrevorna Alperna ! Ingen springer där o sprider kodynga:)

-så visst -det kan bli magert om man inte göder med blåkorn , eller flytande gödsel på våren tex till småbuskar o sådant som vill växa fort -Men de penstemoner jag har planterat i rent grus utan något alls under -har under tre säsonger inte fått gödning överhuvudtaget -de blommar hur mycket som helst ... tongue.gif

Gödningen beror alltså på
          Växtvalet
          de växter som är små med korta rötter kommer överhuvudtaget aldrig åt kodyngan i mina rabatter

Fördelar , vackert -tycker jag
          Väldigt lite ogräs och "lagom tillväxt " sällan delningar i alla fall inte så ofta som i jord

Lätt att göra själv
          Zonhöjande -tinar först av alla på våren -underbart med botaniska små tulpaner där då
          Lökar trivs jättebra
          Förutom i etableringsstadiet -ingen vattning -sätt fingret i en grushög o i en rabatt på sommaren -grushögen håller lagom fukt , men rothalsen hålls torr
          Alltså borde detta vara bra om man har problem med viterväta pga vinterregn ...

Sjösten är som sagt en smaksak -jag tycker grått eller sandfärgatnaturgrus är alllra vackrast -men jag har sjösten som markbeläggningar på en del ställen dock i anslutning till plattläggningar -och utan växter smile.gif
          men det är jag det
          Nu vill jag se bilder i sommar av era grusodlingar !
          K biggrin.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 19:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon