Jag har duk på direkt på backen på lerjorden , men inget mellan gödsel och gruset, gruset är olika tjockt men 3 dm, ev mer på sina ställen -och lökar sätter jag i förhållande till grusytan , med benmjöl i botten vid planteringen
Den enda rabatt där inget hängde av torka -inte ens nyplanterat var grusrabatten -denna heta sommar -den har totalt söderläge
Vattnet rinner inte som på jord -ovanpå ... utan rätt ner till växternas rötter .. ytan är torr direkt , men en bit ner finns fukt.
Det är ingen större fara med nyplanterat ..
nu har jag inte sniglar -annat än liten grå åkersnigel , de trivs def inte här i gruset
Min rabatt är eg ingen "grustäckt rabatt" -utan mer en rabatt av grus , med ett godisunderlag för de något större växterna .....
Maskar .. -de ska bla se till att syre tillförs rötterna , hålla jorden lucker mm .. något som gruset är i sig självt ... ... på de plantor jag behövt flytta har jag häpnat över de stora breda, välgrenade rotsystem de hunnit bilda .. på bara en säsong ..
recept -1 traktorskopa kodynga läggs på duk -överöses med 2 tr. skopor naturgrus -Forma till , stenar sätts i -låt ligga -fördel om det regnar en del -eller att den ligger från höst till påföljande vår -fyll ev på grus
plantera -sätt dej på en stol o njut