Själva växthuset är inte isolerat utan står på en 60 cm hög putsad lecamur som är nedsänkt en bit i marken för att få bra takhöjd.
Isoleringen löser jag på annat sätt, så här gör jag:
Jag börjar med att lägga 5cm tjocka frigolitplattor på stengolvet och täcker dem med plywood för att få ett golv.
Ovanpå golvet reser jag ett 2x3 meters växthus inne i det riktiga växthuset. Innerväxthuset är ett sånt där med stomme i stålrör som man kan köpa på Rusta för ca 600 spänn.
Stommen klär jag sedan med bubbelplast och i år gjorde jag en riktig gavel i OSB med dörr på gångjärn eftersom jag upplevde att det smet ut mycket varmluft genom dörröppningen förra året när jag bara förlitade mig på omlottprincipen.
Osb-gaveln är täckt med 3-cm frigolit för att inte bli en köldbrygga.
I år har jag också satt in ett litet fönster med automatöppnare eftersom det blir stekhett om solen ligger på för länge.
Finessen med innertältet är frammförallt att jag fick en himla massa hyllmeter för rimlig peng samtidigt som jag fick en lagom storlek på urymmet som skall värmas upp.
Här är ett par bilder från mitt album Växthuset (2005). Observera datorn med Odla.nu, trådlöst nätverk i växthuset är inte så dumt

och så här såg det ut utifrån
Odlar i kall zon 3.