Visst är Indien ett jobbigt land att resa i, men där finns ju så mycket fint också! Främst minns jag nationalparken Kanha, som Jan Lindblad gjorde berömd med sin tigerfilm därifrån. När jag var ute och red på en elefant genom djungeln fick jag se en tiger på mindre än 10 meters håll! På jeepturerna såg jag massor av vackra fläckiga chitalhjortar som betade mellan salträden, större och mörkare sambarhjortar, besoarantiloper, maffiga gaurer, roliga apor (langurer och makaker) färggranna påfåglar och mycket andra spännande fåglar. Är man speciellt intresserad av fåglar finns det ett annat ställe man absolut inte får missa i Indien: Bharatpur, eller Kheoladeo Ghana. Det är kanske världens bästa fågelreservat med massor av olika änder, gäss, hägrar, storkar, snötranor, pelikaner, ormhalsfågel, örnar och andra rovfåglar, diverse smått i buskarna... samt pytonorm, som jag hade turen att se två gånger. Och även om man har djur och natur som största intresse måste man ju se de arkitektoniska monumenten också. Jag kan bara hålla med om att Taj Mahal är ännu vackrare i verkligheten är på alla turistbilder!
Olle
|