CITAT (cic @ 07-11-2006, 21:57)
CITAT (Margaretha @ 06-11-2006, 16:51)
Diskutera och säga sin mening är inte samma sak som att strejka och försöka sabotera på olika sätt. Det är i alla fall min åsikt.
Och
strejka och
försöka sabotera är två helt olika saker. Det är i alla fall
min åsikt.
Det är med stor tvekan jag svarar i den här "avsomnade" tråden, men jag vill bara kort förklara vad jag menar.
En strejk drabbar väldigt ofta tredje man, och då menar jag inte bara den som äger ett företag - och som tydligen inte räknas. Jag är själv INTE i den sitsen, så jag talar inte i egen sak.
Försöka sabotera. Jag tror faktiskt, att man kan säga att man saboterar för andra genom att strejka, men jag menade i första hand inte det utan sådana dumheter som syndikalisterna i Malmö hade för sig tidigare i år när man - efter att en medlem blivit omplacerad, om jag minns rätt - handgripligt hindrade andra anställda från att komma in på sin arbetsplats på stadsdelskontoret. Då försöker man ju både sabotera verksamheten och ställer till stort obehag för de anställda.
Jag tror visst att insändare, listor och fredliga manifestationer av olika slag har betydelse för opinionsbildningen och skall förekomma i en demokrati. Och självklart ska man få framföra sina åsikter i olika sammanhang. Bara det inte "saboterar" andras "tajta" vardag.
Härmed är detta ämne uttömt för min del.