Med anledning av pratet i en annan tråd om vad folk har för sig på sina raster.
Jag blev lite förvånad över att några av er säger att ni har lagstadgade raster utöver lunchrasten. Nej, förresten, inte förvånad - avundsjuk skall det vara
Inom mitt avtalsområde - Sif - och på min arbetsplats råder 42 minuters lunchrast. Punkt. Ingen mer rast som är avtalad. Lagen säger ju bara att att om man jobbar mer än fem timmar har man rätt till 30 minuters rast. Vi har hela 42 minuter på vår 8-timmarsdag!
Jag har jobbat här i många år och frågan om rätten till fikaraster dyker upp då och då. Visst har man fikarast om tid medges, tex så är fredagsfikat lite heligt. Men när frågan dyker upp om man har *rätt* till raster utöver lunchen så är det ingen som egentligen vet vad som gäller. (Dessutom har det över tiden blivit så att fikarasterna blir mer och mer sällsynta helt frivilligt. Folk har inte tid med det. Man går till kaffeautomaten och hämtar kaffe och går sen tillbaka och fortsätter jobba. Lite osocialt kanske.)
Så hur har ni det som jobbar inom andra avtalsområden - står det i ert avtal att ni har rätt till fler raster än lunchen? Har/tar ni fikarast på för- och eftermiddag?