CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2006, 22:07)
Tack för alla svar även om det inte blev något direkt svar på min fråga. Markillen är ju en fet fisk och jag försöker undvika fett. Tidigare har jag köpt torsk eller sej och dom är ju inte så feta. Min känsliga mage gillar inte fet mat och jag märker att jag får lite mer ont och andra problem efter makrillen men det är överkomligt. Den är ju så j---a god.
Men än så länge kokar jag den, stekt fisk är fetare och rökt kan jag inte äta. Jo, jag kan äta den men sen rapar jag röksmak i flera timmar efteråt. Makrillen är fö en aborrfisk. Tyvärr finns det ingen fiskaffär i närheten så jag får köpa fryst. Det är lite lustigt med fryst fisk. Jag köper paket på 400 gram och delar på 2 middagar. Skall jag dela torsk eller sej måste jag hela tiden värma kniven jag använder för att det skall gå. Jag använder en vågig brödkniv, böljekniv som norrmännen säger. Men makrillen går att dela direkt. Inte lika hård i fryst form.
Då skall du inte äta makrill på vintern. Den är som fetast då.
Glömmer aldrig när jag skulle göra makrillbullar i januari för många år sen. Det blev inget vidare... Löst och läskigt, inte som dom mamma och mormor gjorde. Och dom gjorde inte det på vintern fick jag veta sen.
När jag tänker på det - makrill är en typisk sommarhalvårsfisk. Torsken däremot är ju som allra bäst på vinterhalvåret.
Tror minsann jag sitter här och blir hungrig...