Full version: Fiskköttsfråga
Gossen Ruda
Jag funderar lite över makrillens bruna kött som finns på sidorna. Nån som vet vad färgen kommer från? När rudan var ett yngel ville han inte äta det bruna men nu schlinker det ner utan problem. Kan passa på att fråga en annan sak, äter ni makrillens skinn? Jag har börjat äta mer makrill på senare tid, påverkad av omega-3-fettsyrepropagandan. Det skall ju bara vara SÅ nyttigt. laugh.gif
netaave
Mörkare kött på sidorna är det väl på all fisk, det beror väl på att blodkärlen är ytligare där.
Äter inget fiskskinn.
Hannele
Du ska även kunna tillverka skor och väskor av skinnet. rolleyes.gif
Resten gräver du ner i trädgården, blommorna blir jätteglada.
Gossen Ruda
Makrillskinn är så tunt så det går säkert inte att använda till något nyttigt, utom möjligen då som föda.

Det bruna är inte blod eller liknande, det är helt annorlunda färgat.
askar
Jag tror att det är den fetaste delen som är mörkare
Så sägs det om laxen.
Magdis
CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2006, 14:52)
Jag har börjat äta mer makrill på senare tid, påverkad av omega-3-fettsyrepropagandan. Det skall ju bara vara SÅ nyttigt. laugh.gif

..och så är det ju så fruktansvärt GOTT också! smile.gif
Betty
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-11-2006, 14:47)
CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2006, 14:52)
Jag har börjat äta mer makrill på senare tid, påverkad av omega-3-fettsyrepropagandan. Det skall ju bara vara SÅ nyttigt.  :lol:

..och så är det ju så fruktansvärt GOTT också! smile.gif

Instämmer! wub.gif
netaave
Rökt makrill är fruktansvärt gott! Helst ska det vara färskpotatis och pricksås till. tongue.gif
askar
Jag äter mycket lax som också innehåller nyttigt omega 3
Makrill äter jag bara den i tomatsås... en burk/macka... mumms. smile.gif
Betty
CITAT (askar @ 09-11-2006, 14:55)

En hel burk/macka??! ohmy.gif Hur stora mackor har du egentligen? En burk räcker gott och väl till 3-4 husmans-mackor för mig. laugh.gif tongue.gif
askar
CITAT (Betty @ 09-11-2006, 15:58)
CITAT (askar @ 09-11-2006, 14:55)

En hel burk/macka??! ohmy.gif Hur stora mackor har du egentligen? En burk räcker gott och väl till 3-4 husmans-mackor för mig. laugh.gif tongue.gif

Inte sååå stora rolleyes.gif
jag lastar på höjden också, och ryms inte allt så
äter jag resten med gaffel direkt ur burken. tongue.gif
Betty
CITAT (askar @ 09-11-2006, 15:01)
Inte sååå stora rolleyes.gif
jag lastar på höjden också, och ryms inte allt så
äter jag resten med gaffel direkt ur burken. tongue.gif

laugh.gif wub.gif
netaave
Inlagd makrill i tomat går inte att jämföra med färskrökt.
Fast jag gillar det också, gärna på en knäckemacka. smile.gif
Betty
CITAT (netaave @ 09-11-2006, 15:03)
Inlagd makrill i tomat går inte att jämföra med färskrökt.

Självklart inte! Men det är omöjligt att få tag i färskrökt här uppe, det närmaste man skulle kunna komma är nog att köpa fryst makrill och varmröka den själv. smile.gif
netaave
Fast ni har ju Röding och den är faktiskt ett strå vassare. smile.gif
Betty
CITAT (netaave @ 09-11-2006, 15:09)
Fast ni har ju Röding och den är faktiskt ett strå vassare.  :)

Fixade till ditt inlägg lite - så att det blev rätt! laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif
netaave
CITAT (Betty @ 09-11-2006, 16:11)
CITAT (netaave @ 09-11-2006, 15:09)
Fast ni har ju Röding och den är faktiskt ett strå vassare.  smile.gif

Fixade till ditt inlägg lite - så att det blev rätt! laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
askar
Tyvärr kan jag inte äta insjöfisk. sad.gif
Någon sorts allergi/överkänslighet som gör att det kliar
i svalget och jag blir jättehes.
KURT
Jag TROR att makrillens mörka kött beror på att det är en annan typ av muskulatur där. Snabbsimmande fiskar som t ex makrill och tonfisk har ju ett helt annat muskelstruktur än t ex torsk.
Bee
Makrill är gott! (Heja Gais laugh.gif ) Och den brukar gå till på Gamla Ullevi...

Skämt åsido. Stekt makrill är allra godast! Och visst äter jag skinnet. Kokt är också gott. Helst nyfångad då.

Jag har nog aldrig funderat över varför vissa delar är mörkare. Jag äter allt utom benen.
herkules
CITAT (netaave @ 09-11-2006, 15:53)
Rökt makrill är fruktansvärt gott! Helst ska det vara färskpotatis och pricksås till. tongue.gif

vad är pricksås? unsure.gif
Hannele
CITAT (askar @ 09-11-2006, 16:16)

Makrill är inte insjöfisk. rolleyes.gif
ninnisky
CITAT (herkules @ 09-11-2006, 17:52)
CITAT (netaave @ 09-11-2006, 15:53)
Rökt makrill är fruktansvärt gott! Helst ska det vara färskpotatis och pricksås till.  :P

vad är pricksås? unsure.gif

Pricksås = creme fraiche blandat med löjrom (kaviar) smile.gif
askar
CITAT (Hannele @ 09-11-2006, 21:04)

Va ohmy.gif är det inte?
Anma
Min svåger kom hit med nyfångad makrill i somras, mumsfilibabba vad den var go o grilla! smile.gif Nån färger på köttet tänkte jag inte på, njöt bara!
Gossen Ruda
Tack för alla svar även om det inte blev något direkt svar på min fråga. Markillen är ju en fet fisk och jag försöker undvika fett. Tidigare har jag köpt torsk eller sej och dom är ju inte så feta. Min känsliga mage gillar inte fet mat och jag märker att jag får lite mer ont och andra problem efter makrillen men det är överkomligt. Den är ju så j---a god. laugh.gif

Men än så länge kokar jag den, stekt fisk är fetare och rökt kan jag inte äta. Jo, jag kan äta den men sen rapar jag röksmak i flera timmar efteråt. Makrillen är fö en aborrfisk. Tyvärr finns det ingen fiskaffär i närheten så jag får köpa fryst. Det är lite lustigt med fryst fisk. Jag köper paket på 400 gram och delar på 2 middagar. Skall jag dela torsk eller sej måste jag hela tiden värma kniven jag använder för att det skall gå. Jag använder en vågig brödkniv, böljekniv som norrmännen säger. Men makrillen går att dela direkt. Inte lika hård i fryst form.
Gurkan
CITAT (askar @ 09-11-2006, 21:20)

Va ohmy.gif är det inte?

Du skojar nu va ... du menade Rödingen ?? blink.gif
askar
CITAT (Gurkan @ 09-11-2006, 22:20)
CITAT (askar @ 09-11-2006, 21:20)

Va ohmy.gif är det inte?

Du skojar nu va ... du menade Rödingen ?? blink.gif

rolleyes.gif
Bee
CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2006, 22:07)
Tack för alla svar även om det inte blev något direkt svar på min fråga. Markillen är ju en fet fisk och jag försöker undvika fett. Tidigare har jag köpt torsk eller sej och dom är ju inte så feta. Min känsliga mage gillar inte fet mat och jag märker att jag får lite mer ont och andra problem efter makrillen men det är överkomligt. Den är ju så j---a god. laugh.gif

Men än så länge kokar jag den, stekt fisk är fetare och rökt kan jag inte äta. Jo, jag kan äta den men sen rapar jag röksmak i flera timmar efteråt. Makrillen är fö en aborrfisk. Tyvärr finns det ingen fiskaffär i närheten så jag får köpa fryst. Det är lite lustigt med fryst fisk. Jag köper paket på 400 gram och delar på 2 middagar. Skall jag dela torsk eller sej måste jag hela tiden värma kniven jag använder för att det skall gå. Jag använder en vågig brödkniv, böljekniv som norrmännen säger. Men makrillen går att dela direkt. Inte lika hård i fryst form.

Då skall du inte äta makrill på vintern. Den är som fetast då.

Glömmer aldrig när jag skulle göra makrillbullar i januari för många år sen. Det blev inget vidare... Löst och läskigt, inte som dom mamma och mormor gjorde. Och dom gjorde inte det på vintern fick jag veta sen.

När jag tänker på det - makrill är en typisk sommarhalvårsfisk. Torsken däremot är ju som allra bäst på vinterhalvåret.

Tror minsann jag sitter här och blir hungrig... laugh.gif
zaaritha
Inkokt makrill o stekt makrill är så gott!
Men min mage tål det inte, tyvärr. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon