Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gammalt plommonträd, - hur beskära?
          Viveka
          Inlägg 09-11-2006, 17:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

Mitt gamla plommonträd (ca 35 år), av sorten Victoria, har blivit alltför vidlyftigt med åren. Det är ett vackert träd, även i avlövat skick, men kronan inkräktar för mycket både på min infart och gatan utanför.

Jag vet att man inte ska beskära stenfrukträd i onödan, och jag vill ogärna bli av med de nedre grenarna, där jag har en chans att få tag i frukten innan getingarna, men något måste göras.

Hur och när beskär man lämpligen? Går det att bara korta in grenarna, eller måste jag ta bort dem ända inne vid stammen?

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ophelia
          Inlägg 11-11-2006, 09:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Är okunnig gällande beskärning men ett sådant gammalt och fint plommonträd är ju värd all respekt och vad jag lärt mig här i ett flertal inlägg är att, förutom yipsen i tidigare inlägg, även lägga planering på längre tid. Bättre att se beskärningen under ett antal år än att ta allt nästa år. Tror att det kan vara väl värt speciellt om trädet i sig redan nu är väldigt vackert smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 06:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon