CITAT
Alla gör ju som dom vill i sin trädgård, men jag skulle nog undvika kreosotimpregnerat trä. Inte bara för att kreosotångorna är direkt skadliga för hälsan, utan också för att kreosot kan förstöra grundvattnet samt mikroorganismerna i både jordgrund och vatten.
Beträffande ångorna så hjälper kreosotångor astmatiker mot deras besvär. På den tiden SJ hade portabla impregneringsverk så brukade områdets astmatiker samlas när verket fanns i trakten. Om det sen var hälsosamt totalt sett har jag ingen abning om.
Fortfarande är det ingen som sagt emot mitt påstående om att kroesot inte är vattenlösligt. Undrar om det inte var vid Vansbro impregneringsplats man hittade stora mängder kreosot i en en närbelägen å. Också här i Göteborg har man upptäckt stora mängder nästan rent kreosot i marken på järnvägens område. Jag blir mer och mer övertygad om att jag har rätt, hur skulle annars kreosoten ligga kvar?
Eftersom det finns mikroorganismer som lever på att bryta ner kolväten undrar jag hur stor skada markläckage kan få. Även impregnerade slipers angrips av olika organismer fast det går långsamt.