Trist detta, men mycket bra bilder. Jag måste fundera, läsa på och ska kontakta några arboristvänner som är bättre på barrträd än jag. Jag har svårt att skilja på de vanligaste, som är
tjältorka - missfärgade partier och sedan bruna eller grånande barr i hela grenpartier. Vanligast när tjälen varit djup.
barrträdsspinn - barren gulnar från basen och utåt, kan bli bruna och falla av. Ovanligt på tall.
röd tallstekel - en larv som jag inte tror detta är (äter fjolårsbarren och äldre barr, många barr blir endast uppätna på undersidan - dina barr ser hela men döda ut)
svampsjukdomar som tallskytte - fjolårsbarren rodnar eller blir bruna och faller. På hösten kan man se gula fläckar på de i övrigt gröna barren. Svampen är värst året efter regniga somrar.
gremmeniella (knopp- o grentorka) - skott och ofta hela toppen dör, unga träd brukar dö nedifrån och äldre ovanifrån, ofta innan man hinner upptäcka missfärgade eller bruna barr. På våren kan barren sitta löst. Man ser svampen som små svarta prickar.
--------------------
|