Jag har sett liknande på tallar som har fått mycket föroreningar i sin närhet. Men Cilla har säkert bättre förslag..!
Trist detta, men mycket bra bilder. Jag måste fundera, läsa på och ska kontakta några arboristvänner som är bättre på barrträd än jag. Jag har svårt att skilja på de vanligaste, som är
tjältorka - missfärgade partier och sedan bruna eller grånande barr i hela grenpartier. Vanligast när tjälen varit djup.
barrträdsspinn - barren gulnar från basen och utåt, kan bli bruna och falla av. Ovanligt på tall.
röd tallstekel - en larv som jag inte tror detta är (äter fjolårsbarren och äldre barr, många barr blir endast uppätna på undersidan - dina barr ser hela men döda ut)
svampsjukdomar som
tallskytte - fjolårsbarren rodnar eller blir bruna och faller. På hösten kan man se gula fläckar på de i övrigt gröna barren. Svampen är värst året efter regniga somrar.
gremmeniella (knopp- o grentorka) - skott och ofta hela toppen dör, unga träd brukar dö nedifrån och äldre ovanifrån, ofta innan man hinner upptäcka missfärgade eller bruna barr. På våren kan barren sitta löst. Man ser svampen som små svarta prickar.
Hmm, sommarens torka är det först man kommer att tänka på. Tallen fäller de äldsta barren under en relativt kort tid och just då lyser de äldsta barren gula. De äldsta sitter ju längst in och vanligen fälls en barrårgång per år, men om det har varit torrt kan de två äldsta barrårgångarna fällas.
Men det kan ju också handla om annat, varför inte kolla in SLU:s "sökmaskin" om skogsskador - om inte annat får du tips om vad du ska titta närmare på dina tallar. Sidan för skogsskador hittar du
här.
Den allra vanligaste sjukdomen på tallar de senaste 3 åren har ju varit gremmeniella . Hela skogspartier har ju dött. Men gremmeniella brukar ju främst drabba yngre tallar.
Eva Swahn
10-09-2003, 08:08
Usch så tråkigt! Jag har ingen susning. Men i mitt bostadsområde har massor av trädgårdstallar dött. Folk har fått lyfta bort dessa med stora grävmaskiner. De vilda som växer här runtomkring har klarat sig. Mysko. Men det gäller ju Skåne båda ställena och sandig jordmån (väl?) - som tallar trivs i.