Jovisst Gossen Ruda, förvisso har en hel del av kreosoten i 30 år gamla slipers lakats ut så att man kan använda dem i sin trädgård om man vill. Det gäller ju även för CCA-impregnerat virke. Och knappast lär man väl falla död omkull genast man knaprat i sig en morot som vuxit i närheten av dylikt material. Men mikroorganismer får du nog i dig så fort du äter något från växtriket, de kommer liksom med på köpet även om de inte syns. Problemet med fettlösliga medel som ingår i kreosot är ju att de inte stannar hos mikroorganismerna utan vandrar vidare i näringskedjan, till maskar, insekter, fåglar, etc. och ända fram till människan.
Men om dessa hälsorisker lär vi knappast kunna komma överens, inte ens forskarna gör det. Så det är ju upp till var och en att fatta sina egna beslut inom lagens råmärken. Appropå det här med hälsorisker, i USA lär man ha förbjudit salmiak för att de anser det vara cancerframkallande - det stör inte mig, jag älskar salmiak.
Lustigheten med en spaljé tillverkad av slipers bjöd tyvärr inte jag på, den stod www.dinbyggare.com för...
Micke
--------------------
Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.
|