Tack många bra idéer och synpunkter!
Ang bilarna så kommer de att få stå på uppfarten. Garage kommer att byggas på annan plats senare. Köra längre in mot entrén är inte önskvärt, däremot måste man kunna backa ner med släpkärra mot uthuset vilket påverkar gångarnas sträckning och kringplantering.
Ang syrenbersån gillar jag Catos förslag, men innan jag läste det hade jag ritat ett eget alternativ, se skiss nedan. Får ta en funderare på det här igen, vill inte ha för hög häck mot soluppgången när man intar frukosten där...
Ewa, träbänk runt äppelträdets stam har jag också funderat på, ser så mysigt ut!
Ang gångarna och avd.2 och 3
Grusgångar är visserligen snyggt men jag vill kunna smyga fram barfota och då är grus vidrigt. Det är vasst och det låter, eller? Helst skulle jag vilja ha gångarna gjorda av natursten, typ kalkstensskivor men där sätter nog ekonomin stopp är jag rädd. Det blir ju rätt många kvm.
Ett av mina största problmem har varit att avd 3 känns som en friliggande död yta. Sambon kom dock med ett bra förslag. Man skulle ju kunna tänka ihop 2an och 3an till en sammangängande enhet med en gång igenom. Uppfarten tillsammans med den högra gången får bilda gräns mellan trädgåden och gårdsplanen (arbetsytan vid uthuset) medan den vänstra gången leder in igenom trädgården. Givetvis måste gångens början markeras, kanske stenar, plantering, lyktor el dyl. Behöver fila lite mer på gångarnas dragning men det kanske kunde vara något?
Belysning är ett måste i bäcksvarta natten. Dessutom är det ju en fantastisk möjlighet att få en trädgård till, dvs en ny spännande kvällsträdgård om man lyckas sätta belysningen på rätt ställen. Det kommer att gå åt väldigt mycket planerande innan den detaljen sitter! Drömer om ormbunkar med underbelysning, en damm med belysning i botten osv...
Ang pergolan. Cato, jag var inne på samma idé som du med dragningen även om jag gjorde den rundad. Nu blir den en naturlig gångväg istället för något man bara passerar. Ev förlänger man den så den också bildar tak över entrén. För övrigt bra synpunkt att inte ha röd pergola, kan nog bli för mycket. Dessutom slipper man ju underhåll om man bara låter träeet gråna naturligt. Man drar sig nog för ommålning när den är övervuxen med klängväxter
Odlar i kall zon 3.