Precis där du är idag Monica, var jag för ett år sedan.
Som du skriver, man vill ju hjälpa sina barn till ett riktigt beslut.
Min son fick nån broschyr hemsänd, där han kunde testa... personligheten, kanske..?? Ganska allmänna frågor om vad han tyckte om det ena och det andra. (En lite mer omfattande variant av det här fanns hos SYO-konsulenten).
Jag tvingade honom att göra den och svaret var att han borde satsa på nåt yrke inom förskola, lärare el dyl. Nu tror jag fortfarande att han skulle bli en suverän förskollärare eller fritidspedagog eller varför inte lärare i lägre klasser.
Men jag sansade mig och insåg att det är inte jag som ska gå gymnasiet (tack och lov har jag redan gjort det).
Jag kan ge honom hjälp på vägen, men vilken linje han väljer, det måste han avgöra själv.
Jag frågade honom också vilka linjer hans kompisar valt, men det visste han inte, svaret var ungefär "vad har det med saken att göra??"
Då bestämde jag mig för att få min son att inse att han SKA välja en linje som ger behörighet att läsa vidare på universitet (om han nu skulle få för sig det) men vilket program han väljer, det måste han avgöra själv.
Gymnasiet är ett snäpp tuffare än grundskolan, därför tror jag att det är viktigt att ungarna väljer linje själv.
Har man valt själv får man reda ut det själv också, om du förstår hur jag menar
Det är lättare att ge upp om man kan "skylla" på nån annan

Min son valde tekniska programmet....
Lycka till, till både dig och din dotter