CITAT
jamen helt borta i huvvut kan man ju inte vara om man väljer estet
. Nej det menade jag inte heller. Jag tolkade ditt inlägg som ett svar till Monica E, att välj något roligt, det ordnar sig alltid tillslut.
Riktigt så enkelt är det inte. Det jag ville få fram var att många utbildningar kan verka roliga men man bör samtidigt fråga sig om man får läsa det man behöver. Man kan inte ta för givet att det ordnar sig sen. Jag var lite bekväm själv på gymnasiet och hoppade av Matte B. Det jag tjänade på det var att jag fick någon extra håltimme under mina tre år på gymnasiet. Vad jag förlorade på det var att man ändrade antagningsreglerna till komvux samma år som jag gick ur gymnasiet. Förut räckte det med matte A för att få läsa in NV på komvux. Men de ändrade reglerna för de tyckte att studietempot var för högt för NV-studenterna så de krävde matte B för att bli antagen. Jag fick gå arbetslös ett år och läsa in B-kursen på kvällstid för att kunna söka igen året därpå.
så det är av egen erfarenhet som jag tycker att man inte bara ska fokusera på att ha roligt. Har man minsta tanke på att ev, läsa vidare så är det en klar fördel att läsa B-kurserna i matte, engelska och svenska. De är väl inte obligatoriska på något praktiskt program vad jag vet?