Till skillnad från många andra så tycker jag faktiskt att man som förälder BÖR lägga sig i sin barns framtid.
INTE bestämma!! Men hjälpa!
Hur många 15-åringar VET vad de vill. Eller vad det VERKLIGEN betyder?
Av erfarenhet VET jag att många väljer efter vad kompisen väljer.
Kompistrycket ÄR stort.
I dagen överinformationssamhälle DRUNKNAR man (och våra barn) i "information" .
Senast igår var SYV (heter det väl på grundskolan?) här på gymnasiet och berättade just detta att ungdomarna får alldeles FÖR mycket information, eller i vissa fall, desinformation, som INGEN klarar av att sålla själv.
Han berättade om att han får frågor från eleverna som TROR att de kan läsa på "gymnasie" i USA, England, och Nya Zealand... och att hemkommunen skall betala!!
GIVETVIS SKALL barnet själv VÄLJA!! Men de måste få ADEKVAT information om vad de olika linjerna/inriktningarna innebär.
Dessutom är det DU som vårdnadshavare som får betala de extra tusenlappar det kostar OM ditt barn väljer en annan kommun.
Vissa kommuner tar tex betalt för Lunchen (kolla upp hur det är i den kommun dit ditt barn tänker söka)
STÄLL KRAV på "ditt" gymnasium i din hemkommun!
Och TRO INTE ALLT vad ert barn kommer hem och säger. !!
(Det betyder inte att de ljuger, men OFTA fattar fel... givetvis till sin förmån!!)
(Jag har precis haft utvecklingssamtal med mina elever i åk 2 på gymnasiet... och det var en hel del missuppfattningar som vi fick räta ut!!.. bl.a. om läxor, raster, ledighet osv...)
"Livet är vare sig lätt eller rättvist"
b