Hej! Man behöver varken köpa en guppy eller ha guldfiskar, det går bra att bara hämta vilken småfisk som helst som simmar runt fötterna på en vid badplatsen. Spigg, abborre, mört, ruda... de flesta fiskar äter mygglarver när de är små, och nästa år om de börjar bli för stora (uppemot en decimeter) håvar man upp dom och släpper tillbaka i sjön. Om de inte dött spontant under vintern förstås, stackarna.
Harkrankslarver är lite större men visst äter fiskar såna också. De lever förresten i vatten, så har du Gurkan sett larver i din gräsmatta måste de vara från någon annan insekt.
Vattenbläddra heter den svenska växt som fångar ohc äter smådjur med små blåsor på undervattensbladen. Den tänker jag absolut skaffa till min egen damm! Den är inte alltför ovanlig så jag tänker hämta en planta från naturen. Men räkna inte med att den ska fånga mygglarver - djuren som den får in i blåsorna får inte vara större än ca 2 millimeter. Dvs det kan bli fråga om hoppkräftor och vattenloppor, inget större.
Det verkar inte som någon bra lösning att gå och droppa diskmedel i dammen titt och tätt. Man förstör t.ex möjligheten att få dit vattenskalbaggar och vattenskinnbaggar (t.ex skräddare, dykare, ryggsimmare, virvelbaggar...) som är beroende av ytspänningen för att överleva. Och de lever framför allt på djur som är mindre än de själva, exempelvis MYGGLARVER... Dessutom göder man planktonalgerna genom att hälla i fosforhaltigt diskmedel. Och såna får man lätt för mycket av ändå.
|