Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Äppelträdet är fortfarande grönt!
          Digger
          Inlägg 19-11-2006, 20:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem nr: 1 011

Trots att det snart bara är en månad till julafton så är äppelträdet som jag satt i våras fortfarande grönt! Tänk om bladen sitter kvar hela vintern??!! Några blad har blivit lite sumpigt bruna, kanske är det fukten? Är i zon 3.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 20-11-2006, 01:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har i zon 2-3 sett samma fenomen flera år i rad och tror att den sena bladfällningen på äpple och päron beror på de varma och regniga höstarna. Kanske spelar också de torra somrarna roll, att träden tar igen lagring av energi som det inte mäktade med att göra under torkan.

Helt klart spelar jordmånen också roll. Ju torrare träden står, desto tidigare fäller de bladen. Och näringstillförseln man ev givit dem. Om man gödslar efter midsommar kan träden luras att förbereda sig för vintern senare. Och om man beskär i början av JAS, dvs i juli, så kan fenomenet bli ännu tydligare på den efterväxt man får, dvs det som växer från beskuren gren efter juli.

Första gången jag själv hade blad kvar på äpple och päron ända in i december var jag orolig. Men till våren insåg jag att knoppbildningen hållit. Det var bara fruset i eftertillväxten där jag med starkväxande träd beskurit i juli, småskott alltså som trädet lätt kunde reparera med att utveckla gren i knoppen under det döda skottet.

Förra året hade jag rosor som blommade och var helt gröna i december och en stod med gröna löv en bit in i iskalla januari. Alla klarade vintern utan märkbara grenskador.

Jag tror vi kan vara lugna. De klarar att anpassa sig. Men
          - gödsla inte i rotområdet efter midsommar
          - beskär bara vuxna, normalväxande träd i juli i zon 3 och uppåt (om det inte gäller störrre grenar). Beskär annars i augusti och september.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 17:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon