Jag bojkottar för det mesta tv-nyheter och håller mej till radio och tidningar. För mej räcker det att läsa och höra om eländet, som det ju tyvärr oftast rör sej om, jag vill inte SE skiten också! Att se den ena nyheten efter den andra när det bara verka vara en tävlan om vem som kan hitta det vidrigaste att rapportera gör mej nästan illamående...
Ibland önskar jag att producenterna av våra tv-nyheter och alla nyhetsbyråer och journalister skulle åläggas att för varje "eländesnyhet" balansera med en rolig eller bra nyhet! T ex en nyhet om en massaker måste uppvägas med lika mycket sändningstid om ett projekt där man räddar liv... Eller nyheten om att en ung person ryckt en väska från en äldre dam måste balanseras med en lika lång rapport om en skola som satsar på att öka kontakter och förståelse över generationsgränserna....
... och, som slutkläm; Ja, jag vet att dom otrevliga sakerna händer - jag försöker inte att säga att vi inte skall låtsas om dom, jag vill bara att dom positiva sakerna som faktiskt också sker skall få lite mer utrymme!
|