Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> hål i tänderna och emaljen..., någon tandkunnig??
          karjo
          Inlägg 21-11-2006, 10:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 140
          Medlem nr: 5 846

Igår var jag hos tandläkaren och fick bla det glädjande beskedet att ett hål som hon inte åtgärdade sist jag var där (ca 1,5 år sen) hade minskat! Och hon sa att om jag fortsätter sköta mina tänder som jag gjort nu kanske jag aldrig kommer behöva laga det lilla hålet.

Nu undrar jag: Hur är det möjligt att ett hål blir mindre?? Är det inte så att hål är skador i emaljen? Hur kan emaljen lagas? Har för mig att det är ett av de hårdaste ämnena... det är väl "dött" material? Hur kan det "läka"?

Och sen en liten följdfråga... Hur är det? Har man inte alla tandanlag klara när man föds, även de permanenta tänderna alltså, ligger de inte under mjölktänderna? Hur mycket av tanden är isf klar? Hela tanden kan ju inte ligga klar, det skulle ju inte få plats i en bebis mun... Men växer tanden klart under barnaåren? Isf kanske det finns en ganska enkel förklaring på hur också min tand kunnat "lagas"?

Oj, vad jag ser fram emot lite svar på detta, undrar så! unsure.gif blink.gif Som ni märker får jag inte ihop det riktigt, men jag tänkte att här på odla finns ju all sorts kunskap! Finns månne också en tandläkare?! smile.gif tongue.gif

Tack så länge! wub.gif

--------------------
          Hälsningar Karin, Zon 3 (4)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          karjo
          Inlägg 21-11-2006, 19:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 140
          Medlem nr: 5 846

CITAT (kerstin z5-6 @ 21-11-2006, 19:13)
          flour och xylitol-hjälper till med remineraliseringen .... när du får ett hål -ett microhål -eller bara äter något syrligt sött osv -sker en viss nedbrytning av tandemaljens yta -kallas demineralisering -ovanstående ämnen -bygger upp, eller hjälper till att bygga upp emaljens struktur igen -RE-mineralisering ..

Tanden lagar alltså sig själv flera ggr / dag och är inte alls "död -

Åh tack! wub.gif

Vad är det som triggar remineraliseringen? Vad gör att flouret kan användas? Förstår du min följdfråga? Jag menar flouret kan ju inte själv fatta att det ska sätta sig på tanden om det inte styrs dit?

Blir ju riktigt intresserad ju! Gissar att du är tandläkare/sköterska!? rolleyes.gif

--------------------
          Hälsningar Karin, Zon 3 (4)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 23:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon