Här kommer svaret: loktypen kallas för Camelback, dvs kamelrygg. Namnet kommer av hytterna på vardera sidan av ångpannan, en för föraren och en för eldaren. Man kan lasta en kamel på samma sätt med lika mycket last på båda sidor.
Loktypen har sitt ursprung i USA där man kunde bryta antracit-kol. Antracit har högre kolhalt än vanligt kol och är därför ekonomiskt men det brinner långsamt. För att kunna använda det till ånglok måste man därför ha en enorm eldstad, det är den som finns bakom förarhytten. Den sträcker sig utefter hela lokbredden och har ofta 2 eldstadsluckor i bredd för att man skall kunna nå alla hörn. Därför fick inte lokföraren plats där bak utan han placerades framför eldstaden i ett eget litet hus. Eldaren stod ofta helt oskyddad där bak och skyfflade kol men här finns åtminstone ett tak.
Loktypen har aldrig vunnit några skönhetspris men det har exemplaret ser ovanligt anskrämligt ut. Att sen gångegenskaperna förmodligen har varit urusla med den korta hjulbasen gör inte saken bättre.