CITAT (Cilla @ 21-11-2006, 23:20)
Betty - vilken otroligt fin Prunus pensylvanica 'Oulo'! Jag ska aboslut titta mer på den varianten när jag väljer i framtiden! Blev löven röda/oranga i höstas?
Superfint exemplar du har - bra val! Planteringen måste utförts perfekt också. Vad är det för ring som skymtar i jorden?
Om du greppar trädet i stammen och långsamt rör det fram och tillbaka och jorden kring rötterna inte lyfter sig så behöver det inte stöden längre... Och om du i framtiden vill kunna gå under kronan så kan det vara läge att i juli-september ta bort de nedersta grenarna innan de blir grova och gör stora snittytor.
Men detta vet du säkert redan!
Ja visst är det ett vackert träd. Tyvärr blev inte löven så röd/orange som jag hade hoppats på, kanske för att vi knappt hann ha någon höst i år, vintern och snön kom ovanligt tidigt. Den hann bara skifta färg till gulgrönt och många löv satt ännu kvar när snön kom.
Ringen som skymtar nere vid jorden är en galvaniserad plåtring med falsad kant. Jag har fått såna av en byggplåtslagare, de använder dem som "stoppar" i vardera ände på rullar med sån plåt som man har till fönsterbleck.
Jag trär dem över mina träd när de är alldeles nyplanterade, jättelätt att hålla gräsfritt i ringen.