Jag ska nog inte ge mig in i den här diskussionen egentligen, eftersom jag inte är någon svensson-motionär direkt, men jag kan inte låta bli

Förbränningen har jag stenkoll på, vi råkade bara komma in på den ändå. Den är ointressant i det här sammanhanget.
Det som är mest intressant ur min synvinkel är:
* Vilken kost kan öka en idrottares kapacitet?
* Vilken balans bör man ha mellan protein, fett och kolhydrater för maximal prestanda?
* Återhämtningen, vad äter man för snabbaste återhämningen?
Jag kan bara svara för egen del när det gällde din fråga om vitaminer och mineraler. Generellt sett försöker jag äta mycket frukt och grönt för att så långt som möjligt tillgodose kroppens behov av näringsämnen från natruliga livsmedel, men eftersom jag vet att jag kan vara en riktig slarvmaja tar jag en multivitamin ungefär varannan dag för att gardera mig. Antioxidanterna och fytonutrienterna i frukt och grönt är mest en trevlig bonus, inget jag strävar efter att få i mig.
Just fibrer ska man väl äta för att de lösliga fibrerna binder vatten så att det blir som en gel i tarmen som saktar ner smältningen och upptaget, medan olösliga fibrer skyndar på passagen genom tarmarna och ger volym åt tarminnehållet? (Rätta mig om jag har fel)
Jag är nog inte den avsedda målgruppen för ett föredrag, antar jag eftersom mina frågor är ganska specifikt idrottsrelaterade.