CITAT (Christa @ 23-11-2006, 16:57)
Jag tänker inte gå in på specialgrejer som har med träning att göra. Det handlar om grundläggande kunskaper. Målgruppen är den breda allmänheten. Utbildning är ett relativt begrepp. Jag lyssnade på ett föredrag en gång av en idrottkille som hade gått kurser. Nämner inte hos vem eftersom jag inte är helt säker. Publiken var vanligt folk och de förstod nog inte så mycket och det passade inte så värst på deras vardag. Han förordade mycket koffein för ökad fettförbränning och att man skulle äta mer fett och en del annat som var inriktad på folk som tränade.
Låter som om det är hans föredrag jag borde försöka hitta, eftersom generell grundkunskap i kost och näringslära inte är min kopp te.
Att för lågt fettintag leder till sänkt ämnesomsättning är känt sedan länge förvisso, det är inte direkt idrottsrelaterat. Dessutom missar man de fettlösliga vitaminerna, men de kan man säkert få i sig på annat sätt. De flesta som bekymrar sig om sådant bygger muskler eller förbereder sig för extrema prstationer (t ex tävling) då är fettinlagringen ännu viktigare än annars.
Fast det där är överkurs om det bara är en grundkurs i hur man äter sig frisk.