CITAT (Cilla @ 27-11-2006, 12:32)
Hej och välkommen!
Om jag vore du skulle jag köpa ett par trädgårdsböcker. Och utnyttja dagar utan regn till att gå i trädgården. Mäta upp, rita, skriva ned de arter som finns.
Fundera på var vårsolen kommer, var kvällsolen komemr att finnas. var man kan få lä från de vanligaste SV-vindarna på sommaren, var på tomten det verkar varmast i jorden och luften.
Innan tjälen kommer göra ett och annat jordprov, dvs sticka ned spaden på olika ställen, vända jorden och se hur det ser ut. Tunnt, magert jordlager? Vått, lerigt?
När snön kommer skulle jag sätta mig och läsa om olika sorters hallon, vinbär och allt möjligt annat jag drömmer om.
Det vanliga är att man köper perenner (fleråriga) och annueller (ettåriga växter) per frö, och att man köper vedartat (träd och buskar) på planta. Men man kan också köpa perenner som plantor, då kommer de upp snabbare och säkrare. Och man kan så buskar och träd, kul men tar tid.
Viktigare än var du köper växterna är att du väljer sådana som klarar ditt klimat och dina jordförhållanden. Ta reda på om de behöver sol och mycket vatten, köp bara sådana som sägs vara busenkla i början. Det är roligare att lyckas få t ex krasse välla i krukor och rabatter, än att se ett par spret av något som kanske var något mer avancerat.
Träd är mer viktigt var du köper, de ska stå så länge. Satsa på E-märkta, härdiga träd, www.eplanta.com.
Och ställ frågor här! Lättare att svara blir det om du beskriver var i landet din tomt ligger, hur mycket sol och vilken slags jord mm.
Hejsan!
Ska absolut satsa på trädgårdsböcker.
Har du några förlsag?
Perfekt nu inför jul, då kan man ju alltid skriva upp det på önskelistan
Nu vet jag tyvärr ingenting om hur jorden är där, men tomten riktar åt söder.
Men skall göra som du säger, och ta jordprov till våren
Vet du någon sida på nätet som säljer bra frön/plantor?
Var inne på www.eplanta.com, och är några kunskaper rikare.
Tack så hemskt mycket!
Vi kommer att flytta till Norrtälje, och som jag förstod det tillhör vi då
zon II-III.
Jättetack för tipsen!
MVH