CITAT (Mia @ zon 3,29-11-2006, 08:00)
Hej och grattis!
Jag säger som tidigare talare - vänta och se! Lökväxter kan bli långlivade, så de kan ha blivit satta av ännu tidigare ägare.
Nyttja väntetiden till att planera och fundera. Är man helt nybörjare finns det enormt mycket att inhämta, och det är så roligt! Jag skriver absolut under på Kerstins boktips - "Trädgårdens Rum" av Kvant/Palmqvist. Den börjar verkligen från grunden.
Sedan tycker jag att ett bra sätt att få idéer och inspiration är att promenera runt i omgivningarna och titta hur trädgårdarna runt omkring ser ut. Men kan både se sådant man tycker om, och sådant man känner att man vill undvika.... Dessutom ser du vilka växter som trivs just där du bor, det är mycket mer tillförlitligt än en zonkarta!
Eftersom du är nyinflyttad kan det ju också vara ett trevligt sätt att träffa lite grannar?
Man kan också ta ett "virtuell trädgårdsbesök" hos många av medlemmarna här på Odla.nu! Titta i fotoalbumen, där finns inspiration i mängder! (Lägg gärna upp ett eget så snart du kan - då är det lättare för dig att visa i bild när du har frågor.)
Vad gäller inköpsställen tycker jag att du ska kolla upp lokala plantskolor i första hand. Oftast har de ett bättre sortiment, och de kan nästan alltid beställa hem det du vill ha. Servicen är nästan alltid bättre på sådana ställen än på stormarknanderna!
Sedan finns ju alltid nätet - hänger du här en stund så får du massor av tips både på plantskolor, nätbutiker och möjlighet att byta/köpa/sälja mellan privatpersoner.
Långt svar, men du ville ju bli lite överöst....!
Återigen - Grattis till huset, och väldigt välkommen!

Hejsan!
Tack så mycket

Japp blir nog att vänta och se.

Och att planera, trots att jag bara vill sticka ner spaden och börja med en gång.
Säger ni det så!
Då skriver jag upp boken på önskelistan

Ja har tagit ett par promenader i området i somras samt i höstas.
Pelargoner verkar vara väldigt populärt.
Resten av blommorna jag skådat vet jag inte ens vad de heter
Men så sant så, ett bra sätt att träffa på sina nya grannar och komma in i en diskussion.
Har kommit in i ett par medlemmars album, efter mycket om och men.
Kommer oftast till en error sida.
Sökte på plantskolor både i Stockholm & Norrtälje men hittade inga, några handelsträdgårdar dock.
Har du tips på nätbutiker, eller vet om någon plantskola i Stockholmsområdet?
Ja långa svar gillar vi!

Tack för välkomnandet, och för alla tips och råd!
MVH