Jag har bestämt mig för att äta de 1800kcal / dag som jag behöver med min livsstil, 1800 kcal är 100% av mitt behov av energi. Då går jag varken upp eller ner i vikt.
Så för att gå ner i vikt krävs det något annat. Så jag motionscyklar, 30-60 minuter om dagen i ett tempo som motsvarar 75% av min kapacitet och på ett ganska tungt motstånd. 30 minuter på cykeln bränner cirka 250 kcal (en timma cirka 500 mao), vilket gör att jag hamnar på ett behagligt energiunderskott. Mer än -500 kcal / dag vill jag inte hamna på för då finns risken att man förlorar muskelmassa, och det vill jag inte. I den takten bör jag tappa ½/vecka.
Men det är bara mitt sätt att attackera vikten, det finns ju fler bra sätt. Mitt sätt är ett ganska långsamt sätt f ö som ställer krav på att man gillar att träna och det är det ju inte alla som gör. Å andra sidan är det bevisat att överviktiga som gått ner snabbt har lättare att lägga på sig igen än de som gått ner i vikt sakta (Det gäller säkert inte alla).
(Källa: Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.) Om jag inte finge röra på mig skulle jag nog bli prillig

edit: stavfel