Spartanskt vet jag inte om jag håller med om, man kan äta allt men inte hur mycket som helst och inte jämt tycker jag. Har vant mig av med socker, vilket är den enda eftergiften till det spartanska.
Håller mig till modellen 50% protein, 30% kolhydrater och 20% fett, fast det finns alla möjliga varianter där. Jag valde den här konfigurationen eftersom den ska vara optimal för fettförbränning utan muskelnedbrytning (i kombination med kardio och tung styrketräning).
Det är busenkelt att gå ner i vikt om man bara ska
gå ner i vikt, men gå ner i fettvikt är betydligt svårare. Om jag vill gå ner i vikt utan att bry mig om muskelförlusten skulle jag kunna gå ner ett kilo i veckan, men då skulle det mesta vara vatten och glykogen från musklerna samt muskelvävnad.
I långa loppet skulle jag alltså procentuellt bli fetare eftersom jag har det mesta av fetter kvar, men har brutit ner musklerna i viktnedgången. Jag skulle alltså inte längre orka samma vikter på styrketräningen, inte orka klättra som jag gör eller kampsporta och det är
det jag tycker är kul.
Som tur är blir jag glad på min fason och du på din, så trots att vi är så olika i våra mål och metoder blir vi glada tillsammans