Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fruktträd mitt i köksträdgården?, Inte för brett och måste kunna gå under
          fiffigafrun
          Inlägg 12-09-2003, 21:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem nr: 697

Vad ska jag välja för sorts fruktträd (helst äpple) att plantera mitt i vår köksträdgård? Det ska stå mitt i en ca 1,5 m bred grusgång mellan två trädgårdsland. Helst ska man kunna gå (lite böjd förstås) under det. Det får bli max 4-5 m högt så att det ger lite lagom skugga till ett framtida växthus.

Kan inte så mkt om fruktträd tyvärr... Vad ska det vara för stamm A2 eller vad de nu heter? Vad är skillnaden?

Tänkte kanske på ett Rödluvan då jag gillar RÖDA äpplen. Zon 6 befinner jag mig i tyvärr... Så en hääärdig sort måste det vara så det trädet blir långlivat.

/Karin

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 15-09-2003, 19:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Ja just det ja, Adri Anne, man kan också se till att trädet blir starkt fruktbärande tidigt genom att spänna ned grenar. Man kan få ett ungt fruktträd att växa endast 1 cm per år när grenarna bär många frukter.

Visserligen får man ju inte så mycket föryngring, förnyelse och ökade möjligheter till mer frukt i trädet på det sättet, men man får iallafall frukt på de grenar man har.

I våras såg jag ett gråpäron som var ca 5 år där grenarna spänts ned. Gråpäron är normalt ett starkväxande träd - men inte detta. Det hade växt endast 1 cm per år och på varje knopp satt en fruktkudde, dvs anlag att bilda flera frukter.

Trädälskaren i mig blir lite ledsen av att se ett trädbarn behöva bli förälder så tidigt i livet, men eftersom jag också är fruktdiggare så tycker jag idén är väl värd att prova i områden där det inte finns plats för ett ståtligt träd som gråpäronträd eller äpple satt på A2 grundstam. Spänn ned grenarna (varsamt) så stannar de av och börjar sätta frukt.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 20:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon