Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Övervintring (oliv, agapanthus, buxbom), Hur får jag växterna att må bra i vinter
          olivkrukan
          Inlägg 04-12-2006, 08:48
          Länk hit: #1

Validating
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 8 868

Jag skulle vilja ha lite tips om övervintring av några växter i krukor.
          Det gäller olivträd (160cm), olivträd (50 cm), små buxbom och agapanthus.
          Nu står de i ett garage (ca 8-15 grader varmt). Jag har satt ett litet lysrör med kallvitt ljus ovanför. Dessvärre verkar olivträden tappa blad nu. Hur bör jag göra innan det är för sent? Tacksam för svar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-12-2006, 14:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (kristerh @ 04-12-2006, 10:47)
          CITAT (flaxss @ 04-12-2006, 11:28)
          sen ska dom ha på  vintern ca +5c  och inte över +10c . men en del har sina inne i rumstemperatur och extra ljuse men då det inte är att rekommendera då oliven växer där det blir vinter så trivs den och vill ha en vinter

Jag är en av dem som har oliven inne med belysning i vanlig temp, tycker det går utmärkt wink.gif i det fria i sydeuropa är det sällan nästan aldrig frost och oliverna blommar ändå wink.gif och tempraraturer vid +5 är det nästan aldrig, iallafall inte vid spanska solkusten, möjligen i bergen längre upp, men oliverna i varmare trakter verkar inte lida av att de inte har det kallt wink.gif

för det första så odlas oliver inte vid den spanska kusten utan över hela Spanien . det ända som odlas vid kusten är citrusar just för att det är bara kusten som är frost fri . och medelhavest varmaste klimat zon får +5c som lägst . annars är medelhavet rätt så kallt på vintern . och det är ren fakta att oliver får en bättre blomning då den blir utsatt för frost -5c räcker i en vecka . men då den kan ta mycket lägre och under en lägre tid . då man naturligt odlar oliver i Spanien som i innersta Spanien kan få ner mot -10c

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 15:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon