Ungdomar kör farligast, och förmodligen därmed sämst. Skillnaderna mellan könen har minskat (eftersom tjejer börjat köra mer vårdslöst), det finns ett litet antal idioter bland killarna som brukar tapetsera sig mot vägomgivningen, men i övrigt är ungdomar av båda könen ungefär likartade vad gäller körsäkerhet. Menar jag åtminstone. Sen är samhällsstrukturerna fortfarande så att killar kör mer, och tidigare, än tjejer. Men det kanske kan ändras.
I Norge såg jag en undersökning som visade att sämst, i betydelsen krockar oftast, är män mellan 35-40 år i en ny BMW de ägt mindre än ett år. Var helt sanslöst många som krockade i större eller mindre omfattning, hittar tyvärr inte undersökningen nu. Flest parkeringsskador hade annars middelalders damer.
Fortkörare brukar ofta vara män i karriären på runt 50 år. Men vansinneskörare, i betydelsen 200km/t osv, är såklart oftast yngre män. Såg en galning som körde nästan hela Älvsborgsbron på bakhjulet på sin MC för några veckor sedan, det var sannolikt en yngre man....
Tillägg : Som vanligt tycker jag att det inte är den långsamme som stressar omgivningen, utan omgivningen som märker att den är stressad....
--------------------
zon2.5
|