|
*Mademoiselle*
06-12-2006, 09:22
Intressant att se vad folk tycker  Förklara gärna varför du valde just som du gjorde.
Det finns en anledning till varför försäkringspremien är väsentligt högre fram tills man fyller 25 - och jag tror inte att det beror på att det finns så många unga damer med "blyfot"...
Jag röstade på "ungdomar". Ett flertal av dom kör som om dom inte håller varken eget eller andras liv kärt. Vi ser det mycket här i Göteborg. Kommer en fartdåre kryssande mellan filerna så nog är det en ungdom vid ratten!
Som nr två skulle jag sätta dom förare som inte vet om att dom kör bil när dom sitter bakom ratten. Det gäller både män och kvinnor. Dom håller på med allt möjligt och har noll koll på läget. Kan mycket väl ligga i 50 i ytterfilen på 70-väg därför att dom pratar med medpassageraren eller i mobilen och klarar då inte att koncentrera sig på trafiken.
Farbror Blå
06-12-2006, 09:31
Mdemoiselle kör säkert statistiskt säkrare än killarna i hennes ålder
*Mademoiselle*
06-12-2006, 09:33
Jag tycker generellt att kvinnor kör sämst. Då många är alldeles för "fega" och då är en fara för sig själv och andra. Dessutom tycker jag mig ofta skåda en kvinna i en bil så fort det är något man retar sig på.
anna_rispan
06-12-2006, 09:36
Eller så är de andra fööör hestiga och tar mindre hänsyn??
*Mademoiselle*
06-12-2006, 09:41
CITAT (anna_rispan @ 06-12-2006, 09:36) Eller så är de andra fööör hestiga och tar mindre hänsyn?? Alldeles för många som inte tar hänsyn. Och alldeles för många som inte blinkar, vilket sprider sig som en kedjeeffekt på vägarna, vilket är väldigt trist. Ang kvinnor i trafiken. (Dock inte alla) Jag tycker varken att de tar hänsyn när de backar i rondeller, kör 50 på 90 väg och inte kan hålla sig till höger, och inte vet hur rondellkörning fungerar. Det bidrar till hetskörning, farliga omkörningar. Ljusblinkningar och tutande.
anna_rispan
06-12-2006, 09:44
CITAT (Mademoiselle @ 06-12-2006, 09:41) Och alldeles för många som inte blinkar, vilket sprider sig som en kedjeeffekt på vägarna, vilket är väldigt trist. Ang kvinnor i trafiken. (Dock inte alla) Jag tycker varken att de tar hänsyn när de backar i rondeller, kör 50 på 90 väg och inte kan hålla sig till höger, och inte vet hur rondellkörning fungerar. Det bidrar till hetskörning, farliga omkörningar. Ljusblinkningar och tutande.  Självklart har jag sett män som gör samma misstag. Lika illa det. Det enda jag alltid kan hålla med om när det gäller trafik är att alla som är i trafiken borde öka sitt hänsynstagande. Genom att använda blinkers och annat.
*Stintan*
06-12-2006, 09:45
Röstade på blandat för det finns ju tyvärr människor av alla kategorierna som inte borde ha körkort. Men jag tycker tvärtemot Mademoiselle att kvinnor generellt kör bäst
*Mademoiselle*
06-12-2006, 09:46
CITAT (Stintan43 @ 06-12-2006, 09:45) Men jag tycker tvärtemot Mademoiselle att kvinnor generellt kör bäst  Jag tycker mig skåda ett samband mellan de flesta äldre förarna och kvinnor.
*Stintan*
06-12-2006, 09:48
CITAT (Mademoiselle @ 06-12-2006, 09:46) CITAT (Stintan43 @ 06-12-2006, 09:45) Men jag tycker tvärtemot Mademoiselle att kvinnor generellt kör bäst  Jag tycker mig skåda ett samband mellan de flesta äldre förarna och kvinnor.  Det där förstog jag inte riktigt
mari_tres
06-12-2006, 09:49
Jag för min del har märkt att de jag stör mig på mest ofta visar sig vara äldre män... och ja, de har väldigt ofta keps på sig!!! Uder vinterhalvåret är det också många medelålders kvinnor som kör 10-20 km/h under hastighetsbegränsningen, trots att det är torrt på vägen och plusgrader...
När jag sitter brevid och åker med någon så är det dock mest kvinnor jag stör mig på, i alla åldrar, för de nedvärderar hela tiden sig själva och sitt körsätt!! "Oj, jag som är så dålig på att backa" eller "jag kan inte fickparkera, vi måste leta upp en annan plats att stå på" exempelvis.
Jag röstade på Män och då menar jag unga män under 25 för det är dem som drar upp olycksstatistiken och de är anledningen till de högre försäkringspremierna för unga förare.
*Mademoiselle*
06-12-2006, 09:58
CITAT (Stintan43 @ 06-12-2006, 09:48) CITAT (Mademoiselle @ 06-12-2006, 09:46) CITAT (Stintan43 @ 06-12-2006, 09:45) Men jag tycker tvärtemot Mademoiselle att kvinnor generellt kör bäst  Jag tycker mig skåda ett samband mellan de flesta äldre förarna och kvinnor.  Det där förstog jag inte riktigt  Kanske tur det
*Mademoiselle*
06-12-2006, 10:01
CITAT (mari_tres @ 06-12-2006, 09:49) När jag sitter brevid och åker med någon så är det dock mest kvinnor jag stör mig på, i alla åldrar, för de nedvärderar hela tiden sig själva och sitt körsätt!! "Oj, jag som är så dålig på att backa" eller "jag kan inte fickparkera, vi måste leta upp en annan plats att stå på" exempelvis. Exakt. Är man rädd och inte vet vad man gör tycker inte jag att man är en lämplig förare. Det är väldigt synd men skapar oreda och irritation.
Farbror Blå
06-12-2006, 10:03
CITAT (anna_rispan @ 06-12-2006, 09:44) CITAT (Mademoiselle @ 06-12-2006, 09:41) Och alldeles för många som inte blinkar, vilket sprider sig som en kedjeeffekt på vägarna, vilket är väldigt trist.
Ang kvinnor i trafiken. (Dock inte alla) Jag tycker varken att de tar hänsyn när de backar i rondeller, kör 50 på 90 väg och inte kan hålla sig till höger, och inte vet hur rondellkörning fungerar.
Det bidrar till hetskörning, farliga omkörningar. Ljusblinkningar och tutande. :huh:
Självklart har jag sett män som gör samma misstag. Lika illa det. Det enda jag alltid kan hålla med om när det gäller trafik är att alla som är i trafiken borde öka sitt hänsynstagande. Genom att använda blinkers och annat. [B]Bra sagt Rispan! om alla tänkte mer på att vara hänsynsfulla och förebygga olyckor, istället för att allatid hålla på sin rätt in absurdum, så kanske det skulle vara bättre
*Stintan*
06-12-2006, 10:07
Sådana som sitter bakom ratten och hetsar och irriterar sig borde inte heller få ha körkort utan få sitta i baksätet
*Mademoiselle*
06-12-2006, 10:12
CITAT (Stintan43 @ 06-12-2006, 10:07) Sådana som sitter bakom ratten och hetsar och irriterar sig borde inte heller få ha körkort utan få sitta i baksätet  Javisst, många har ett sådant körsätt vilket är tragiskt. Men det är också väldigt lätt att blir irriterad när andra gör fel. När man t.ex får sicksacka mellan filerna då det ligger någon i vardera fil och blockerar.
anna_rispan
06-12-2006, 10:15
Man får inte sick-sacka....
Ungdomar kör farligast, och förmodligen därmed sämst. Skillnaderna mellan könen har minskat (eftersom tjejer börjat köra mer vårdslöst), det finns ett litet antal idioter bland killarna som brukar tapetsera sig mot vägomgivningen, men i övrigt är ungdomar av båda könen ungefär likartade vad gäller körsäkerhet. Menar jag åtminstone. Sen är samhällsstrukturerna fortfarande så att killar kör mer, och tidigare, än tjejer. Men det kanske kan ändras.
I Norge såg jag en undersökning som visade att sämst, i betydelsen krockar oftast, är män mellan 35-40 år i en ny BMW de ägt mindre än ett år. Var helt sanslöst många som krockade i större eller mindre omfattning, hittar tyvärr inte undersökningen nu. Flest parkeringsskador hade annars middelalders damer.
Fortkörare brukar ofta vara män i karriären på runt 50 år. Men vansinneskörare, i betydelsen 200km/t osv, är såklart oftast yngre män. Såg en galning som körde nästan hela Älvsborgsbron på bakhjulet på sin MC för några veckor sedan, det var sannolikt en yngre man....
Tillägg : Som vanligt tycker jag att det inte är den långsamme som stressar omgivningen, utan omgivningen som märker att den är stressad....
*Mademoiselle*
06-12-2006, 10:19
Nej. Men min mening var att när andra skapar oreda är det lätt att man själv hetsar, irriterar och gör fel vilket leder till en farlig trafikmiljö för alla.
CITAT (Mademoiselle @ 06-12-2006, 10:01) CITAT (mari_tres @ 06-12-2006, 09:49) "Oj, jag som är så dålig på att backa" eller "jag kan inte fickparkera, vi måste leta upp en annan plats att stå på" exempelvis. Exakt. Är man rädd och inte vet vad man gör tycker inte jag att man är en lämplig förare. Det är väldigt synd men skapar oreda och irritation.  Rädd ska man ju inte vara, men försiktig är en god egenskap. Fickparkera undviker även jag, inte minst för att man efteråt riskerar att någon annan parkerar väldigt nära framför &/ bakom så man får svårt att komma ut. Men såklart ska man veta vad man gör, folk som får panik i trafiken är farliga. Jag jobbade med en sådan person, det slutade med att vi när denna person körde krockade i en korsning. Därefter fick jag ta över ratten, trots att jag bara haft körkort i ett år eller så  Ok, panik var att ta i, men personen i fråga blev nog lite stressad av omgivande trafik.
*Mademoiselle*
06-12-2006, 10:28
CITAT (Pirum @ 06-12-2006, 10:17) Ungdomar kör farligast, och förmodligen därmed sämst. Skillnaderna mellan könen har minskat (eftersom tjejer börjat köra mer vårdslöst) Lika vårdslöst med kvinnor (i mogen ålder) som inte vet hur man slår på bilens blinkers, som backar i rondeller, ej kan parkera, & som står still på påfarten och väntar på att köra ut. Samt kvinnor som inte kan krypköra utan skuttar fram fem meter så fort de sätter foten på gaspedalen. Och appropå det, måste ju finnas nån orsak till att det finns något som heter "Kärringstopp"
*Mademoiselle*
06-12-2006, 10:31
CITAT (Pirum @ 06-12-2006, 10:24) Rädd ska man ju inte vara, men försiktig är en god egenskap. Instämmer.
*Stintan*
06-12-2006, 10:37
CITAT (Mademoiselle @ 06-12-2006, 10:19) Nej. Men min mening var att när andra skapar oreda är det lätt att man själv hetsar, irriterar och gör fel vilket leder till en farlig trafikmiljö för alla.  Ja det beror nog på hur man är men det finns ju en del som alltid hetsar och irriterar sig på andra förare tyvärr. Tror faktiskt det är viktigt att man som bilförare försöker behålla lugnet även om den i bilen framför kör lite långsammare än än man själv. Dessutom betyder väl hastighetsbegränsning att man inte får överskrida den angivna hastigheten inte att man inte får köra lite långsammare. Men kör jag 70 på en 70-väg så har jag strax en förare bakom, nosande på kofångaren, som tycker att jag kör för långsamt och hindrar.
*Mademoiselle*
06-12-2006, 10:45
CITAT (Stintan43 @ 06-12-2006, 10:37) Ja det beror nog på hur man är men det finns ju en del som alltid hetsar och irriterar sig på andra förare tyvärr. Tror faktiskt det är viktigt att man som bilförare försöker behålla lugnet även om den i bilen framför kör lite långsammare än än man själv.
Dessutom betyder väl hastighetsbegränsning att man inte får överskrida den angivna hastigheten inte att man inte får köra lite långsammare. Men kör jag 70 på en 70-väg så har jag strax en förare bakom, nosande på kofångaren, som tycker att jag kör för långsamt och hindrar. Javisst är det viktigt att hålla lugnet. Och hastighetsbegränsningen betyder att man inte får överskrida den angivna hastigheten. Men talar vi motorväg så kan man hålla sig till höger. För det är bra irriterande när det sitter en förare i vardera fil och blockerar. Och håller du 70km/h på 70 väg och någon nosar dig i baken, så är det ju inte alls ditt fel. Det man kan göra är att hålla ut till höger på vägen ifall föraren bakom vill köra om, då man underlättar omkörningen för båda och allmänheten. Plus att du slipper ha en hetspelle bakom dig.
*Mademoiselle*
06-12-2006, 10:51
CITAT (pejori @ 06-12-2006, 10:48) den sämsta bilföraren är nog den som anser sig köra bäst och alltid gör rätt.  :lol: :lol: det är därför ungdomar toppar olycksstatistiken det är också dom som oftast hetsar upp sig,och är en trafikfara i sig.  :wub: Som Stintan43 skrev. Det är viktigt att hålla lugnet. Ungdomar kan nog vara alltför hetsiga, men äldre damer (35+) kan nog vara motsatsen.
Unga pojkar i BMW är dom sämsta chaufförerna
*Mademoiselle*
06-12-2006, 10:54
CITAT (AnitaGg @ 06-12-2006, 10:52) Unga pojkar i BMW är dom sämsta chaufförerna  Taxichaufförer också
Christa
06-12-2006, 10:58
Jag är väldigt trött på bilister som struntar i hastighetsbegränsningarna och håller för dåliga avstånd.
Inte nog med att de orsakar en massa död och lidande, de höjer ju våra försäkringspremier till orimliga höjder också.
CITAT (Mademoiselle @ 06-12-2006, 10:45) Men talar vi motorväg så kan man hålla sig till höger. För det är bra irriterande när det sitter en förare i vardera fil och blockerar.
Och håller du 70km/h på 70 väg och någon nosar dig i baken, så är det ju inte alls ditt fel. Ja, fast det blir problematiskt om högerfilen går sakta, och man själv ska köra om, kör i 110, och ändå får nötter bakom som vill köra ännu fortare. Man vill ju inte lägga sig in i 80-filen bland lastbilarna titt som tätt. Ett tips är för övrig att om någon ligger för nära bakom så kan man själv fördubbla avståndet framöver (om där finns bilar), så man har mer tid att bromsa utan panik om något händer. Hoppas inte Getaway-filmer (exv http://www.youtube.com/watch?v=yzmCT_lPzds ) , arab drifting (exv http://www.youtube.com/watch?v=_UxEyiBB6aY ) är alltför inspirerande för dagens unga
*Mademoiselle*
06-12-2006, 11:07
CITAT (Pirum @ 06-12-2006, 11:01) Ja, fast det blir problematiskt om högerfilen går sakta, och man själv ska köra om, kör i 110, och ändå får nötter bakom som vill köra ännu fortare. Man vill ju inte lägga sig in i 80-filen bland lastbilarna titt som tätt. Men om man ser att det kommer någon i sidospeglarna, behöver man inte slänga sig ut för att göra en omkörning. Dessutom om ens omkörning tar så pass lång tid att det är ett orosmoment för andra kanske det är lika bra att inte köra om. Jag menar, har man inte bråttom, men bara ska om för ömkörningens skull är det kanske lite väl onödigt. Det är något som irriterar mig, förare som skall om till vilket pris som helst, men tar sådan tid på sig under omkörningen att det stör trafiken, samt att de slänger sig rakt framför den andra föraren när de ska in, för att sedan sakta ner farten. Idioter.
*Stintan*
06-12-2006, 11:20
CITAT (Mademoiselle @ 06-12-2006, 10:45) CITAT (Stintan43 @ 06-12-2006, 10:37) Ja det beror nog på hur man är men det finns ju en del som alltid hetsar och irriterar sig på andra förare tyvärr. Tror faktiskt det är viktigt att man som bilförare försöker behålla lugnet även om den i bilen framför kör lite långsammare än än man själv. Javisst är det viktigt att hålla lugnet. Och hastighetsbegränsningen betyder att man inte får överskrida den angivna hastigheten. Men talar vi motorväg så kan man hålla sig till höger. För det är bra irriterande när det sitter en förare i vardera fil och blockerar. Och håller du 70km/h på 70 väg och någon nosar dig i baken, så är det ju inte alls ditt fel. Det man kan göra är att hålla ut till höger på vägen ifall föraren bakom vill köra om, då man underlättar omkörningen för båda och allmänheten. Plus att du slipper ha en hetspelle bakom dig.  Men hallå, på motorväg blockerar du väl inte om du ligger i högerfil. Man får väl inte köra om i högerfilen normalt sett. Det jag menade i mitt ex om 70-väg va att det är sådana som till varje pris måste om en framförvarande bil (alltså inte klarar av att ligga bakom) som är dom farliga. Självklart håller jag till höger om det är möjligt för att underlätta omkörning men det gör tyvärr inte alla utan kan då verka som en stoppkloss men det går ju inte att säga vilket kön eller vilken ålder det generellt är på dessa. Hetspellarna oavsett kön och ålder är farligast i trafiken anser jag. F.ö. har jag aldrig sett någon backa i rondell men håller med om att fler borde använda blinkers oftare
*Mademoiselle*
06-12-2006, 11:26
CITAT (Stintan43 @ 06-12-2006, 11:20) Men hallå, på motorväg blockerar du väl inte om du ligger i högerfil. Man får väl inte köra om i högerfilen normalt sett. Det har jag inte påstått heller, tror du missförstår mig.
kristerh
06-12-2006, 11:35
saknade valet"yngre män" unga killar kör som vettvillingar medans unga tjejer tycker jag kör bra. röstade på ungdomar
*Stintan*
06-12-2006, 11:46
CITAT (Mademoiselle @ 06-12-2006, 10:12) Men det är också väldigt lätt att blir irriterad när andra gör fel. När man t.ex får sicksacka mellan filerna då det ligger någon i vardera fil och blockerar.  Det var ovanstående jag tänkte på Men jag gillar inte att du pekar ut kvinnor 35+ och taxichaufförer som dom sämsta ja ungdomar oxå då. Jag tror det finns dåliga bilförare av alla de sorter. Ingen har förresten nämnt alla riktigt gamla halvblinda bilförare, jag vet ganska många som borde slutat köra bil för länge sen.
netaave
06-12-2006, 11:51
Vilka kör sämst, dom med minst erfarenhet förstås! Hoppas jag!
CITAT (Mademoiselle @ 06-12-2006, 08:41) Ang kvinnor i trafiken. (Dock inte alla) Jag tycker varken att de tar hänsyn när de backar i rondeller, kör 50 på 90 väg och inte kan hålla sig till höger, och inte vet hur rondellkörning fungerar. Den dagen jag får se någon träna rondellkörning kommer jag skratta ihjäl mig. Har sett bilspår ibland (oftast på vintrarna) som går tvärs över rondellen. Men jag tror det bästa är att hålla sig i cirkulationsplatsen
*Mademoiselle*
06-12-2006, 12:56
CITAT (Klura @ 06-12-2006, 12:36) CITAT (Mademoiselle @ 06-12-2006, 08:41) Ang kvinnor i trafiken. (Dock inte alla) Jag tycker varken att de tar hänsyn när de backar i rondeller, kör 50 på 90 väg och inte kan hålla sig till höger, och inte vet hur rondellkörning fungerar. Den dagen jag får se någon träna rondellkörning kommer jag skratta ihjäl mig. Har sett bilspår ibland (oftast på vintrarna) som går tvärs över rondellen. Men jag tror det bästa är att hålla sig i cirkulationsplatsen  Tränat rondellkörning & förstått hur man ska ligga placerad hoppas jag verkligen är ett krav för alla innan man blir beviljad körkort. Om inte du har det, hoppas jag verkligen att vi slipper möta dig ute i trafiken
Jag tror du kan vara lugn om du möter mig. Jag kompletterade med en bokstav på körkortet så sent som för en månad sen och har nu allt utom A. Om du inte förstod att mitt inlägg var skrivet med en gnutta ironi så läs här så förstår du bättre: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rondell
*Mademoiselle*
06-12-2006, 13:18
CITAT (Klura @ 06-12-2006, 13:14) Jag tror du kan vara lugn om du möter mig. Jag kompletterade med en bokstav på körkortet så sent som för en månad sen och har nu allt utom A. Det säger ingenting om din körning. De flesta av oss har körkort, men det är många av oss som inte kör bra
Farbror Blå
06-12-2006, 13:21
Haha bra sagt, igår såg jag en person som körde rakt över en trafikdelare med skylt och allt.. och då körde han i kanske 20 km/timmen
*Mademoiselle*
06-12-2006, 13:23
CITAT (Farbror Blå @ 06-12-2006, 13:21) Haha bra sagt, igår såg jag en person som körde rakt över en trafikdelare med skylt och allt.. och då körde han i kanske 20 km/timmen Ja du ser, du ser.
Jag kan åter lugna dig. Jag ska inte köra över dig eller någon annan. Det är mitt leverbröd och jag skulle gråta blod om jag pga vårdslöshet skulle bli av med mina behörigheter.
*Mademoiselle*
06-12-2006, 13:29
Lugn lugn. Vi för bara en diskussion här.
CITAT (Klura @ 06-12-2006, 12:36) Den dagen jag får se någon träna rondellkörning kommer jag skratta ihjäl mig. Har sett bilspår ibland (oftast på vintrarna) som går tvärs över rondellen. Men jag tror det bästa är att hålla sig i cirkulationsplatsen :lol: :lol: CITAT (Klura @ 06-12-2006, 13:14) Om du inte förstod att mitt inlägg var skrivet med en gnutta ironi så läs här så förstår du bättre: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rondell   Den var kul! Rondellkörning bör helst ske med gräsklippare eller hemma i hobbyrummet...
CITAT (Mademoiselle @ 06-12-2006, 12:29) Lugn lugn. Vi för bara en diskussion här.  Var det svar till mig så är jag superlugn. Jag hoppas föresten att jag oxå ingår i dom där "vi" Glömde föresten tala om att jag röstade på alternativet med allihop. Det finns lustigkurrar i alla kategorier.
lilla mamma
06-12-2006, 15:11
hör du mademoiselle, det heter cirkulationsplats det du kör i och rondell det som är i mitten. Undrar vem det var som missade delar av teorin här..
Äldre damer ?+35, vad är du då . Och hur mycket kör du?
Stannar på påfart, ja om man inte kommer ut för att de som är i filen inte kan eller vill släppa före fast det är lag på kugghjulsprincipen, då är det jävligt svårt att bara köra rakt ut. Jag tänker inte tvinga en tradare (kanske du Klura) på mer än 30 ton att stanna och bromsa bara för att jag löjliga dumma kvinna med mer än 5000 mil om året bakom ratten inte vill bli påkörd.
Kvinnor kör ju sämst av alla, inte när det är mörkt och kan inte fickparkera. Det vet ju aaaallllaaaa och mest mademoiselle.
Jag röstade inte alls, kunnandet är från individ till individ inte ålder och kön
De som kör sämst är de som har liten erfarenhet,är stressade,trötta,upprörda eller på något annat sätt är ur balans. Ungdomar har per definition liten erfarenhet men å andra sidan har de oftast inte lagt sig till med "vanor" heller så det är nog så att vi alla vikarierar i gruppen ibland. Rutin gör att vi kan hantera de flesta av ovanstående faktorer. Det har mindre med ålder och kön att göra än närvaro i nuet och situationen tror jag. Keps/hatt verkar dock ha en viss inverkan......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|