Likväl som man tar in bilen på besiktning, så borde man plocka in alla bilförare på uppfräschning lite då och då.
Jag tror många förare inte riktigt inser hur snabbt en olycka kan ske pga några simpla misstag. Egentligen ska man "träna" sitt tänkande i att det faktiskt kan hända en olycka. Då är man förmodligen mer förberedd. För hjärnan gör ingen skillnad på om det är en upplevd händelse eller en tänkt tanke.
Kan dra en paralell: Nacka brandförsvar hade ett flertal utryckningar till ett affärscentrum ute i Saltsjöbaden i slutet av 80-talet. Alla utryckningar resulterade i att de åkte dit med blåljus för att stänga av brandlarmet som hade gått igång av misstag. Det blev lite av en rutin.
Så gick brandlarmet ännu en gång och utryckning skedde. När de kom på plats så brann det i kemtvätten. Det första minuterna gick åt att verkligen förstå att det brann denna gång! - Det brukar ju inte göra det......
Vad jag menar är att så här fungerar människan, lätt att falla in i något som "jamen, det har ju inte hänt - eller - det kommer inte hända mig". Det här var ändå brandmän som är tränade att vara förberedda på akuta situationer.
................
Sen vet man ju att många läkare är för försiktiga med att rekommendera äldre patienter att inte köra bil, även om det är deras skyldighet.
För några år sen så mötte jag ett äldre par med bil och mindre släp, på väg upp på motorvägen på
avfarten. Det var några bilister som hjälptes åt att blockera avfarten så att ingen olycka skulle ske, medan jag och en till hjälpte dem att vända ekipaget. (mannen klarade inte av att vända bilen själv) Ett rart, äldre par som inte hade en aning om att de var på väg i fel riktning, de letade bara efter en adress utifrån en karta.....
Sen har jag en annan händelse som fastnat på minnet (tyvärr) och det var det BMW med fyra ungdomar i 20-årsåldern som kom på motorvägen i bra många knyck över 90, åkte på raksträckan och dundrade rakt in i den enorma skylt som fanns uppe om vägarbete, fortsatta rakt över betongavdelarna som fanns längre bakom skylten. Alla dog ögonblickligen....detta hände några dagar innan skolavslutningen.