Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mina orkidéer, börjar blomma, är på gång
          Kathy
          Inlägg 04-12-2006, 11:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Nu har mina orkidéer börjat blomma - igen. wub.gif
          Flera är på gång med knoppar...
          Här är ett urval...

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mia, zon 3
          Inlägg 07-12-2006, 14:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

CITAT (Anki V @ 04-12-2006, 21:55)
          Jag har också en orkidé som släpper iväg en ny stängel på den befintliga. Tyvärr så är den befintliga stängeln redan ca 40cm lång och ganska så "svajig". Det kommer att bli svårt med balansen om den nya blir lika lång blink.gif

Fin blomma! En lösning på "svajet" är att inte binda upp stänglarna på Phalaenopsis, utan låta dem växa som de vill. Somliga passar då bäst i ampel, men flera kan hålla sig riktigt uppräta själva (särskilt om ljuset kommer uppifrån ordentligt). Jag har alla mina Phalaenopsis antingen i ampel eller på en högre bänk, så de kan kasta sig som de vill. Det tycker jag är fantastiskt vackert, men smaken är ju (som bekant) som baken... laugh.gif

Och Scrollan - så fin Dendrobium! Jag har lyckats EN enda gång att få en sådan att blomma om... Den satte en tveksam liten stängel, hostade ur sig en liten knörvlig blomma, och sedan tvärdog hela plantan.... (Numera har alla orkidéer som jag inte klarar av fått lyxpension hos en odlarbekant, och mår säkert 1000 gånger bättre där... tack Lennart!)
          De jag klarar av har jag kvar, och de går jättebra (Oncidium-varianter och liknande med bulber, och Phalaenopsis). Fast vänta nu - jag har en liten Dendrobium loddigesii som brukar blomma ibland.
          Men de där större... jag har köpt flera stycken, men de har som sagt ett bättre liv hos Lennart nu...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 05:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon