CITAT (Farbror Blå @ 07-12-2006, 10:31)
En viktig princip vill jag ta upp angående körkort, slarv mm.
En närstående släkting fick epilepsi och blev av med sitt körkort.
Han var sedan tvungen att vara anfallsfri i två år, för att sedanfå ta ett nytt körkort.
Förstår helt proncipen och klart att han inte ska köra om han riskerar få anfall.
Men han blev alltå tvungen att bekosta det nya kortet själv!.
Andra, som slarvar bort sitt körkort med diverse överträdelser, fortkörning, fyllekörning mm, får tillbaka kort på posten
Så min släkting fick alltså bekosta ett nytt, trots att han inte gkort något fel, medan fartsyndare och rattfyllon slipper!!!!!
Kan bara hända i Sverige..
Det har att göra med hur länge du är utan körkort, inte varför det första drogs in.
Fartdårar, rattfyllon, epileptiker, spelar ingen roll. Har det gått ett år sen det första kortet drogs in så blir det till att skaffa helt nytt, för nya pengar.
Epileptikerna kan ha lättare att söka nytt lämp efter de två åren med ett läkarintyg medan en alkoholist måste visa upp ett antal läkarintyg (med provsvar) från speciella alkoholläkare innan det ens kan bli tal om lämp.
Håller med om att två år är en lång tid. Idag finns bra mediciner som håller anfallen borta men slarvar en epileptiker med medicinen och anfallet är ett faktum så går dom inte alltid till doktorn just för rädslan att bli av med körkortet.
Jag känner väl till båda exemplen