Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Coloradogranar som dör
          jholma
          Inlägg 15-12-2006, 13:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 986

Jag har ett problem som nog inte längre har någon lösning men det vore roligt att veta orsaken till problemet.

1978 planterade jag 4 st Coloradogranar (Abies Concolor) på min tomt. De växte mycket bra de första 15 åren. Halvmeterlånga årsskott och träden såg mycket friska och vackra ut. För ca 5 år sedan började ett av dom att vissna inte i hela kronan men en bit. Det har sedan spridit sig till hela trädet som jag för två år sedan fällde. De andra träden har också börjat att torka - för det ser ut som torka och de åker i vinter.

Jag tyckte mycket om de här granarna och har funderat på att plantera nya men först måste jag veta/förstå vad som hänt.

Kan någon ge mig en ledtråd?

Jan

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          jholma
          Inlägg 15-12-2006, 16:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 986

OK

Jag har ett hektar jord med varierande markförhållanden, en ås med berg som går i dagen och ett lägre parti som jag dikade ur tror jag 82 minns inte så noga. Eftersom jag samlar på träd så har jag utnyttjat den här markbiten till att plantera träd på de platser som jag tror passar för varje trädslag . Har en rätt så stor trädsamlig idag. Coloradogranarna växer i det lägre partiet men det är inte sankt eftersom ett stort dike går bara några meter därifrån och jag har kollat grundvattnet. Jorden är bra till ca 40 cm djup sedan blir det hård morän.

Jag har ett bra mikroklimat det är vindskyddat. Det finns inga hus i närheten. Andra träd har ju växt upp under tiden som t ex mina amerikanska ekar som blivit stora så eventuellt skulle ljusförhållandena kunna påverka. Coloradogranar vill ju ha ljus men den sista som nu håller på att dö har goda ljusförhållanden så det verkar inte att stämma. Inga abnorma utväxter på träden eller svampar. Det är bara några aspar som jag har som har sådant.

När det gäller klimatet så ligger den här markbiten en bit frän Vättern. Makroklimatet är ju som det är och det har ju allt förändrats de sista tio åren men ändå...............

Vad mer kan jag säga? Det märkliga är att de växt så bra i nästan 20 års tid och nu de sista 5 åren det ena trädet efter det andra börjat att dö.

Dräneringen gjorde jag ju 82? Sedan dess har inga nya markarbeten hos mig.

Bästa hälsningar

Jan

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 22:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon