CITAT (Leocarpus @ 18-12-2006, 23:07)
Den här diskussionen har kanske inte varit så konstruktiv, ännu iaf. Kan jag då få fråga dig Kat, om det nu är ett problem att hetrosexuella ständigt medvetet och omedvetet manifesterar sin sexualitet och får andra att framstå som "avvikande". Hur vill du då att man ska göra i stället??? Ska allt vara könsneutralt uttryckt eller ska sexualitet förtigas så man slipper höra om andras preferenser? hur gör vi för att inte trampa någon på tårna?
Mitt förslag är att i görligaste mån anpassa språket på sådant sätt att så få som möjligt (helst ingen) känner sig utestängd.
Jag önskar att normaliseringen kring det heterosexuella minskade till förmån för lite större spridning,
så att det inte sågs som självklart att man sitter kille-tjej på fina middagar, dansar kille-tjej på allmänna krogar, att det är okej att gå hand i hand med vem eller vilka man vill utan att riskera vare sig våld, glåpord eller konstiga blickar.
Jag önskar vidare att alla kunde se på Sara och Stina som köper lökar på Plantagen, som ett par som köper lökar, istället för som ett LESBISKT par (som möjligen köper lökar) - eller ännu värre - som två väninnor där man inte ens reflekterar över att de kan vara något annat än vänner.
Det könsneutrala pronomet "hän" är också rätt bra att använda när könet är helt oviktigt för sammanhanget.