CITAT (Reserv @ 19-12-2006, 07:27)
Varför tar man inte upp såna här saker på t.ex QX?? måste väl för tusan passa bättre där än i ett trädgårdsforum

Den här typen av diskussioner hör hemma överallt; i trädgårdsforum (inte trädgårdsavdelningarna dådå), i bilforum, i skolorna, runt fikabordet på jobbet. Precis som diskussioner om rasism, feminism, mobbning, och ja, politik, kan höra hemma även på forum som inte bara har dessa frågor som huvudinriktning.
Nedanstående är inte riktat till dig Reserv, bara generellt svammel från min sida:
Hörde bara för ett par dagar sedan hur några på jobbet skrattade åt ett 'oskyldigt' homosexskämt, utan att ha en tanke på att någon i närheten kanske faktiskt var homosexuell. Tyvärr var jag för feg för att konfrontera dem, och dessutom vill jag inte riskera att 'outa' någon ofrivilligt.
Frampå vårkanten blir det bal-dags i många av våra gymnasie- och högstadieskolor. En del av de mer bakåtsträvande skolorna kommer att föreslå att man kommer i par, och där underförstås att man kommer som kille och tjej. Det krävs nog jävligt mycket mod att gå dit som tjej-tjej eller kille-kille, och grejen är ju att det inte BORDE krävas något mod ALLS, det borde vara helt självklart att kunna gå dit som par. Eller singel såklart.
Alltså, jag tror inte att folk alltid av illvilja försöker exkludera folk som inte passar in i mallen, folk som är 'annorlunda'. Men det är just det som är poängen, det förutsätts en massa som inte bör förutsättas.
Har de senaste dagarna haft som hobby att förstrött lyssna till folks kallprat på en ny arbetsplats, och det är verkligen enormt vad folk ställer frågor till varandra. Frågor som säkert är menade att vara trevliga, men det måste vara tröttsamt att för femtioelfte gången få frågor som "är du gift, har du barn, har du pojkvän" osv när man kanske är nyskild, ofrivilligt barnlös eller inte är ett skvatt intresserad av att ha en pojkvän.