Det låter som en bra start du fått. Fyll på med jord som är i möjligaste mån ogräsfri. Löv iblandat är bra för att miska kostnaden, särskilt om de är lite halvmultnade och lättdelade. Ge inte löven möjlighet att kaka ihop sig. Fin jord eller sand överst där du ska så, bara. Jag har fått frön uppätna av kompostdjur och -svampar i grönsakslandet i flera år innan jag lärde mig att ALLT är mat för dom. Lök och flockblommiga växter (morötter, persilja, dill, palsternackor...) trivs ihop. De kan också båda behöva täckas mot lökflugor och morotsflugor. Blad kräver mest gödning, sallad och kål, t.ex. Potatis vill ha "gammal" gödning, ingen färsk kompost eller kobajs. Så om du påbörjar cykeln med blad och slutar med potatis, kan det vara en början. Jordgubbar och smultron vill flytta efter 3-4 år. Kan väl vara 5 år. Och så kör du en cykel på 4 år för övrigt. Kål och baljväxter får mest tråkiga sjukdomar av att växa på samma ställe flera år i rad. Så om du kör kål, ärtor och bönor i en säng, som, när den gått varvet runt flyttar undan jordgubbarna kanske?
Skiss på ett förslag:
År 1: 1. Jordgubbar och blommor 2. Kål, ärtor, bönor 3. Mest gödslad. Sallat, snabbväxande saker som skördas ofta 4. Morötter, lök, persilja 5. Potatis lite gödslad Blanda alla med blommor och doftande växter som distraherar skadeinsekter.
År 2: 1. Jordgubbar och blommor 2. Potatis lite gödslad 3. Kål, ärtor, bönor 4. Mest gödslad. Sallat, snabbväxande saker som skördas ofta 5. Morötter, lök, persilja
År 3: 1. Jordgubbar och blommor 2. Morötter, lök, persilja 3. Potatis lite gödslad 4. Kål, ärtor, bönor 5. Mest gödslad. Sallat, snabbväxande saker som skördas ofta
År 4: 1. Jordgubbar och blommor 2. Mest gödslad. Sallat, snabbväxande saker som skördas ofta 3. Morötter, lök, persilja 4. Potatis lite gödslad 5. Kål, ärtor, bönor
År 5: 1. Kål, ärtor, bönor 2. Jordgubbar och blommor 3. Mest gödslad. Sallat, snabbväxande saker som skördas ofta 4. Morötter, lök, persilja 5. Potatis lite gödslad
År 6: 1. Potatis lite gödslad 2. Jordgubbar och blommor 3. Kål, ärtor, bönor 4. Mest gödslad. Sallat, snabbväxande saker som skördas ofta 5. Morötter, lök, persilja Osv...
--------------------
Hälsningar Eva
|